Brev:
Fra god appetit til ingen appetit
12. januar 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Fra god appetit til ingen appetit
Hej Helen,
Jeg er lidt bekymret for min datter.
Jeg ved ikke om det er en periode hun går igennem, eller om der er nogen alvorlig grund til bekymring.
Min datter på tre og et halvt har altid haft en rigtig god appetit. Hun har fra 5 mdr. alderen spist ALT, og har altid spist meget. I vuggestuen har hun spist 2-3 portioner hver dag. Det var så pædagogerne, spurgte ind til, hvordan hun kunne spise så meget, og om hun også gjorde det hjemme.
Men nu, inden for det sidste halve års tid, er hun blevet mere og mere kræsen.
Hun vil nærmest ikke spise noget længere, medmindre det er noget hun virkelig elsker, som f.eks pomfritter.
De har idag også nævnt for mig, at hun næsten ikke spiser noget i børnehaven længere. Hun sidder bare og piller lidt i maden, eller også vil hun slet ikke spise.
Jeg tænker hvad som kan være årsagen?
Hun går på samme stue i "dagis" (Sverige), og der er ingen ændringer, andet end at der er mange små børn i forhold til før sommer.
Hendes lillebror har hun haft i 1 1/2 år, så jeg tror heller ikke det er det, der påvirker hendes lyst til mad.
Hvis det stod til hende, ville hun spise sig mæt i pomfritter, slik og is, men det er jo slet ikke realistisk.
Er vi ude i at vi skal lave noget aftensmad specielt til hende?
Både min mand og jeg føler jo at vi skal sidde og spise samme mad, hver aften.
Men når hun ikke engang vil smage på maden? Det er rigtig hårdt, men konsekvensen har været, at hun så ikke får aftensmad (det er sket 2 gange). Hvilket heller ikke synes at genere hende???
Så jeg står virkelig på bar bund og håber på at du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
En bekymret mor.