Svar: Et særligt sensitivt barn
12. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære "efterhånden sensitive mor!" :)
Tak for dit brev :)(
Du skal ikke sammenligne med de andre børn i mødregruppen, det bliver du kun frustreret over og det har ingen af jer glæde af. Brug i stedet din tid på at finde ud af, hvad der fungerer hos jer. Børn er forskellige og du kender dit barn bedst, så du skal naturligvis gøre det, der fungerer hos jer - også selvom det ikke er det samme, som de andre i mødregruppen gør ... :)
Det er dejligt at I giver jeres datter så meget nærhed og kropskontakt som muligt. Det kommer aldrig galt igen. Det er kun godt for hende. Når I bærer jeres datter og har hende tæt på jer, så lærer I hende at kende, så lærer I at se forskel på de små panderynker hun laver, de små trækninger der kommer i mundvigen. I lærer at finde ud af, hvad I skal reagerer på, hvor hurtigt I skal reagere, hvornår hun skal hjælpes videre i søvnen og hvornår hun skal tages op. Og det er alt sammen meget vigtigt. Det kan ingen fortælle jer, det lærer I ved at være sammen med hende og naturligvis skal du ikke lade hende skrige i flere minutter uden at tage hende op.
Med den alder hun har nu må du godt begynde at arbejde på en fast rytme i løbet af dagen og det er en rigtig god idé at holde fast i at hun skal sove en lur dagligt i sin barnevogn udenfor. Det er en god rutine at arbejde på og det er fint at du netop gør dette.
De fleste børn vil når de er 3-4 måneder gamle begynde at tage mange små lure i løbet af dagen og det skyldes deres alder og den udvikling de går igennem. Jeres datter oplever mere og mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmede og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, ligesom det ofte også betyder, at hun lader sig forstyrre, når hun skal spise og derfor slatspiser lidt - man kommer altså let ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem :) Og når hun så samtidig også har tendens til at være forkølet, så gør det jo ikke situationen bedre (jeg hælder mere til forkølelse end til allergi, som du beskriver det og tænker at den lune mælk også får "snotteet" til at løsne sig).
Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på, at middagsluren bliver en lang lur. Jeg vil foreslå at du går en tur med hende dagligt hvor du putter hende i barnevognen og triller af sted. Det at I går kan være med til at holde hende sovende, så hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove længe midt på dagen. Og på sigt vil det være rigtig dejligt, hvis hun har en indre rytme, med behov for en længere middagslur :)
Du skal være opmærksom på at hun godt kan have behov for at få mælkemængden sat lidt op i denne alder og at hun netop, fordi hun slipper brystet, kan have brug for at du lægger lidt hyppigere til. Jeg vil derfor anbefale dig at du prøver at lægge hende til begge bryster mellem hver lur. Prøv i en periode at lægge hende til det ene bryst, når hun vågner af en lur og derefter skal du pludre med hende, lege med hende osv. så hun bruger sig selv motorisk og mentalt og så skal du skifte hende og så amme hende fra modsatte bryst, inden du så putter hende igen.
Det er vigtigt at det at blive ammet indgår som en fast del af hendes putteritual. Det hjlæper hende med at falde til ro og overgive sig til søvnen og du må godt skifte hende og putte hende i voksiposen og så prøve at amme hende imens hun ligger i den og først derefter flytte hende over i barnevognen eller sengen, hvor hun så kan sove videre.
Prøv at variere mellem de forskellige ammestillinger, så hun stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter, hvordan hun er lagt til. Hvis hun har svært ved at få fat, så prøv at vende hende rundt og tilbyd samme bryst men i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm - det kan ofte hjælpe :)
Prøv også nogle gange at lægge dig med hende og am hende i din seng og lad hende falde i søvn der, det er helt okay. Det kan hjælpe hende med at samle sig omkring det at spise og koble fra overfor den verden hun naturligt er ekstra opmærksom på og bliver påvirket af. Og hun må gerne sove i din seng, bare du sikrer dig at hun ikke kan trille ned og komme til skade ...
Og du må også meget gerne bruge forskellige lyde som hvidstøj, hverdagslyde som støvsuger, emhætte osv. Du kan købe CD´er med disse lyde, du kan faktisk også downloade apps med disse lyde. Ligesom man også kan købe f.eks. en doodoo bamse som kan afspille f.eks. hjertelyd. Det kan være en måde at få hende til at finde roen på, når hun ligger for sig selv, men det skal naturligvis ikke gå i stedet for jeres kontakt, men den får hun jo også masser af ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske