Brev:
Et særligt sensitivt barn
12. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Et særligt sensitivt barn
Kære Helen
Jeg er altid imponeret over, hvor grundigt du besvarer spørgsmål. Det skal du have tak for!
Jeg har jo en lille dejlig pige, og jeg tror at vi er ved at finde frem til, at hun er et "særligt sensitivt barn".
Hun får, og har altid fået, rigtig meget kropskontakt. Hun sover bl.a. ved siden af mig i sengen om natten, og jeg ligger tit og ammer hende i søvn og sover med hende i løbet af dagen.
Herudover, bærer jeg rundt på hende, da hun stadig ikke er meget for at jeg lægger hende fra mig. Jeg er meget imponeret over hvordan mødrene i min mødregruppe bare lægger deres børn fra sig i liften, og herefter sover barnet. Det har jeg aldrig kunnet med vores pige.
Her er den måde jeg lægger hende, hvis hun skal udenfor, og det synes jeg hun skal en gang om dagen:
Det er formiddag. Hun virker mæt!! Nogle gange kan det lykkes, at jeg vugger hende til ro i voksiposen, for derefter at lægge hende udenfor i barnevognen. Ofte vågner hun efter kort tid, hvorefter jeg vugger barnevognen, mens hendes gråd bliver stadig kraftigere.
Jeg tager hende op mens hun stadig ligger i voksiposen og vugger hende. Hun falder straks til ro, jeg vugger hende et par minutter, lægger hende ned igen, enten vågner hun, eller sover kortvarigt i 5-30 minutter, græder, jeg gentager seancen, eller opgiver og tager hende med ind igen og vugger hende i voksiposen, tænder emhætten i køkkenet, eller hårtørren som begge får hende til ro med det samme og hun falder i søvn, men sover igen kortvarigt medmindre emhætten skal køre i flere timer.
Nogle gange starter jeg med emhætten og derefter barnevognen, men ofte med samme resultat; formiddags og eftermiddagsluren glider sammen og bliver et langt putteritual og hun er nærttagende om aftenen pga manglende søvn. Du kan godt se, det er et værre senarie!! Og faktisk lidt komisk, - hvis det ikke lige var mig selv der stod i det! ;) Og herudover er det nok ret dyrt i el!
Det undre mig hvordan andre får deres børn til at sove i barnevogn; jeg kan simpelthen ikke lade hende skrige flere minutter uden at tage hende op.
Hun er meget følsom overfor lyde, og vågner ved det mindste. Hun bryder sig ikke om at køre i bil og at køre i barnevogn virker ikke beroligende på hende, i hvert fald vågner hun ofte op og er utilfreds under en køretur.
En anden ting der bare gør situationen mere vanskelig er, at hun har været snottet en lille måneds tid og det har ofte gået ud over amningen, hvor hun bliver så ked af det/sur, at amningen må afsluttes. (Jeg tænker om det måske skyldes allergi, da den tilstoppede næse oftest opstår, mens hun spiser, og når hun har spist et stykke tid.) De sidste par dage, efter et appetitspring, er det som om at mælken kommer så hurtigt, at hun kløjs i det, og det lyder også som om hun fejlsynker. Dette har også gjort hende sur og ked af det, sådan at hun ikke har ville tage imod brystet. Herudover har hun afføring mange gange om dagen og alt det tilsammen gør også at der bare kommer mere uro og rod i de små rutiner.
Har du nogle råd til hvad jeg kan gøre anderledes og i forhold til hvordan jeg bør takle hende når hun er så særligt sensitiv.
På forhånd tak, og god weekend!
Kærlig hilsen,
En efterhånden sensitiv mor!