Brev:
Vuggestue og søvn
11. januar 2012
Alder:
12 mdr.
Vuggestue og søvn
Kære Helen,
Så er det blevet tid til et nyt spørgsmål.
Min lille dreng er nu 12 måneder gammel og startede i institution for halvanden uge siden. Hans søvnmønster har i mange måneder været rigtig fint. Han har sovet ca. 10-11 timer om natten (oftest uden at vågne ellers vågnet en enkelt gang for at få sut) og halvanden til 2 en halv time om dagen over 1 lur.
Men nu er der sket noget med hans søvn. Han vågner om natten grædende og når vi tager ham op så stopper han med at græde og knuger sig ind til os. Dette har han aldrig gjort før. Når vi så prøver at ligge ham ned sengen igen så starter det forfra igen med gråd. Det kan vare et par timer.
Han har altid sovet i sin egen seng og har sovet på eget værelse fra han var 6 måneder gammel- uden problemer. Vi tænker at det kan være pga alle de indtryk som han får i vuggestuen.
Men hvordan griber vi det bedst an? Vi har prøvet at tage ham ind til os i sengen- men han er ALDRIG faldet i søvn mellem os før. Det er som om at han ikke forbinder det med at sove - at ligge mellem os. Han tror at det er legetid. Derfor ender det altid med at jeg eller hans far tager ham med ind i sofaen i stuen - her plejer han efter noget tid at falde til ro og falde i søvn.
Men hvor længe mon dette vil stå på? Vi har prøvet nogle gange at bruge godnat og sov godt metoden (mild udgave) - vi tager ham altid op hvis han græder meget. Men det duer heller ikke, det er som om at det bliver værre.
I dagtiden er han begyndt at sove mindre og mindre, igår sagde de at han kun havde sovet i 1 time og 10 min. De havde prøvet at vugge barnevognen lidt og give ham sut- uden effekt. Når vi afleverer ham om morgenen græder han ultra kortvarigt og stopper når han ser de andre børn.
Selvom at han i mange måneder har sovet rigtig godt om natten, har vi også oplevet søvnproblemer i andre forbindelser end vuggestueopstart. Når vi en sjælden gang overnatter ude hos bedsteforældre eller at vi får overnattende gæster (bedsteforældre) - så laver han det samme som han gør nu. Vågner mellem 01-03 og græder og græder og græder... det kan stå på i mange timer.
Når vi overnatter ude har vi altid hans dyne og bamse med hjemmefra, således at det er genkendeligt for ham.
Er han bare så følsom at indtryk forstyrrer ham om natten?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham?
Hilsen