Svar: Sengetid 3-6 måneder
10. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil ofte være sådan at børn i 3-4 måneders alderen sover sent. De sover ofte 3 lure i løbet af dagen og den 3. lur ligger ofte så sent, at tidspunktet for nattesøvn naturligt rykker sig.
I takt med at barnet bliver 5-6 måneder, så sker der ofte en ændring. Dette hænger sammen med at barnet begynder at kunne være vågen lidt længere tid imellem sine lure og lurende bliver ofte også lidt kortere. Og dagens 3. lur bliver ofte til en powernap, som måske kun varer 20-30 minutter.
Barnet begynder ofte også at få skemad i denne periode og der skabes lidt mere struktur over døgnet - det er hensigtsmæssigt med faste tidspunkter for mad, aktiviteter og søvn og dermed skabes også stille og roligt en rytme, med et fast stå op tidspunkt om morgenen og et fastere puttetidspunkt om aftenen.
I takt med at lurerne om dagen bliver lidt kortere og vågenperioderne længere og især i takt med at den 3. lur nedtrappes, så flyttes puttetidspunktet til natten mere og mere frem og i 6 måneders alderen vil de fleste børn ofte begynde at springe den 3. lur helt over og vil her trives rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 20.
Nogle børn vil naturligt kunne blive puttet kl 20 før de er 6 måneder, andre er ældre. Det afhænger helt af hvordan barnets rytme i løbet af dagen i øvrigt er. Men gennemsnitligt vil det ofte være sådan at børn omkring 6 måneders alderen kan puttes omkring kl 20 ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske