Svar: Alm mad til 9 mdr barn
10. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Netop i 8-10 måneders alderen vil de fleste børn begynde at lukke munden for skeen. De kniber munden sammen, drejer hovedet og skubber skeen væk. Det handler meget sjældent om kræsenhed, men om at han vil selv ...
Han er samtidig så bevidst nu, at han godt fornemmer, at når han kniber munden sammen og afviser maden, så gør det noget ved dig. Han oplever at når han gør dette, så får han den fulde opmærksomhed, der sker en reaktion. Han bliver mere og mere bevidst om at han ved at gøre forskellige ting kan påvirke til forskellige reaktioner og det er naturligt spændende at udforske ...
Det gælder ikke kun ved spisebordet, det gælder også når han f.eks. ikke vil ligge på puslebordet og skiftes. Han protesterer sandsynligvis også her, han vil ikke have ble på. Måske bliver han også sur, når du giver ham hue på, strømper og sko på osv. Han vil ikke have det, for han vil selv og viser mere og mere selvstændighed og egen vilje. Forskellen er at hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. Du kan hoppe og danse foran ham, du kan prøve alt hvad du har lært for at få ham til at spise, men hvis han ikke vil, så vil han ikke. Du kan ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør han.
Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv. Og det er svært, jeg ved det godt - især når I også har en storesøster, som I ønsker skal spise mere. Men tvang hjælper desværre ikke og det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro.
Du er nødt til at slappe af og forsøge at fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges. At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det er som sagt ofte et udtryk for at han gerne vil selv og det er her, du skal prøve at møde ham.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskellige smørbart pålæg, gerne fiskepålæg.
kl 13.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt. en portion tykmælk med lidt revne æbler eller frugtmos, kan også få lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, fiskefrikaddeller, almindelige frikadeller, risretter af forskellige slags, gryderetter af forskellige slags. Det er god med sovs - kartofler kan f.eks. moses med sovs og gives af jer, frikadellen gives i stykker, som han selv kan spise og som I også hjælper med. Der skal være mad i stykker og også mos. Vand af kop.
Kommer i bad og suppleres evt. med en godnatgrød (I kan lave fælles godnatmåltid for begge børn i køkkenet kl ca 19.30).
Flaske og puttes til natten kl ca 20
Sen aften 23-24: Flaske
Det vil være rigtig godt at han få mange små måltider i løbet af dagen. Det er ikke mængden med variationen og de små måltider I skal fokusere på. Det er som udgangspunkt godt, hvis han får grød to gange dagligt - morgen og inden sengetid og i løbet af dagen får grøntsager, kød, fisk, ris, pasta og brød af forskellig slags. Det er en god regel at grød udgør to af dagens måltider og resten af forskellige andre fødevarer :) Og så mere mad i hænderne, mad som han selv kan sidde og gumle på og øve sig mundmotorisk på :)
Om aftenen skal I hjælpe ham med at spise og acceptere at han er træt og har brug for at blive madet med ske, og at det netop kan være en rigtig god idé at supplere med en godnatgrød :)
Det er godt at bibeholde de 3 flasker dagligt, så han får mellem 500-600ml mælk den vej igennem i døgnet. Når han bliver 10 måneder vil det være fint at skrue ned til 2 flasker i døgnet, i alt 400 ml der sikrer ham hans jernbehov til han er 1 år.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske