Brev:
Alm mad til 9 mdr barn
10. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Alm mad til 9 mdr barn
Hej Helen.
Jeg har lige sendt dig et brev ang vores store pige Mathilde omkring mad men har faktisk også brug for lidt råd i forhold til Mikkel som lige snart er 9 mdr og hans mad.
Også med ham kæmper jeg med at han vil spise og smage på vores mad. Han har haft svært ved at spise noget der var alt for groft da det tit er kommet i den forkerte hals. Eksempelvis har noget som havregrød været svært for ham at spise men det kan han godt spise nu.
Rugbrød tilbydes han til frokost med smører pålæg på. Lige nu er det Leverpostej han tilbydes, men jeg kan stort set ikke få ham til at spise mere end en bjælke eller 2. Spiser han ikke meget til frokost tilbydes han lidt grød inden han skal sove middagslur.
Måske det giver et bedre billede hvis du får hans dagsrytme.
Kl 5 ca får han en tår mælk i flaske og sover videre til lidt i 7.
Kl 8.30-9. God portion havregrød og vand
Kl. 9.30: puttes til formiddagslur og sover til kl 11.
Kl 12: tilbydes rugbrød og vand og frugt. Spiser sjældent mere end 1-2 bjælker.
Kl. 13.30: tilbydes 1 del grød og vand
Kl. 14: middagslur til 15.30-16.
Kl. 15.30-16: tilbydes lidt frugt.
Kl. 17.30: tilbydes vores mad, spiser meget lidt. Laver lidt grød til ham som han så spiser.
Kl. 20: 90 ml mælk i flaske.
Kl. 24: 210 ml mme.
Vi prøver ikke at give ham alt for meget der sidst på eftermiddagen i håbet om at han kunne være sulten nok til at spise det mad som vi spiser, men han lukker simpelthen munden i og nægter at spise mere. Og tit er det jo ikke fordi han ikke er sulten for tilbydes han andet grød spiser han med stor velbehag. Vi har snakket om at det er ret uhensigtsmæssig med det grød og hvorvidt han ville kunne forstå hvis der så ikke blev tilbudt andet til aftensmad end det vi selv får? kunne det være en ide at rykke grøden til senge tid i stedet for flaske?
Mikkel er en dejlig og glad dreng men også en som ikke er den hurtigste i sin udvikling. Han er først nu her begyndt at gøre klar ti at trille om på maven og sidder også først nu uden støtte. Jeg har en klar oplevelse af at han ikke har haft behovet for at kunne det før nu. Hans storesøster var også sent til tingene. Dog har han 8 tænder men bruger dem ikke rigtig til maden.
Hvad synes du kunne være klogt at prøve, så han får mere interesse for alm mad?
Med venlig hilsen
Charlotte