Svar: Søvn igen igen - 7 mdr.
10. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Det lyder godt nok som om at I har det hårdt hos jer og snart trænger til lidt søvn. og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er nødt til at ske lidt ændringer hos jer - og jer har her lidt forslag. Den første ændring handler om at din datter ikke længere skal have bryst hele natten eller beroliges med sut. Hun må gerne få din nærhed, ligge sammen med dig, eller måske bedre far - hvis det lige nu giver ro at hun får tæt fysisk kontakt, men hun skal ikke længere have noget i munden og hun skal lære at sove i seng og ikke længere i slyngevuggen.
Jeres datter lyder til at have det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Normalt ville du måske læse lidt i en bog inden du falder i søvn og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Det er naturligt at hun stadig har brug for at få bryst. Det er tryghed og også vigtigt med mælken og væsken. Og det er helt naturligt at hun skal ammes om aftenen inden hun skal sove. Hun bør få 4 amninger i døgnet og disse bør ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således helt naturligt at hun ikke længere ammes om dagen og selv siger fra - hun bør ammes inden middagsluren. Men ellers er det amning aften, sen aften og tidlig morgen.
Det er ikke nogen god idé at erstatte brystet med sut eller flaske, for det giver bare en ny afhængighed, som er svær at komme fra. Sutten har I fået hende til at acceptere og det er jo dejligt, men det ændrer desværre ikke på at I nu er kommet ind i en vane, hvor det så er sutten hun ofte får i stedet for brystet ...
Flaske behøver hun heller ikke at få, hun kan fint få sit behov for mælk stillet hos dig, det er altså ikke et spørgsmål om at brystet skal erstattes af hverken flaske eller sut, men som sagt at hun nu lærer at sove uden overhovedet at få noget i munden.
Du skal sikre dig at hun er træt nok til at sove, når du putter hende ligesom du også skal sikre dig at hun har spist godt og drukket godt hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet om natten fordi hun er sulten eller mangler væske. Du fortæller også at hun ofte ikke drikker særlig meget, det er ikke mælken hun søger, men brystet, trygheden, nærheden, det at være tæt.
Jeg vil lige sende en plan til dig, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker at gumle på og må også gerne få små brødhapsere. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen og powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, som du også så fint beskriver, kogte grøntsager, en kartoffelbåd, en brødskorpe eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden at få brystet i munden indtil næste morgen, hvor hun så kan ammes igen.
Da jeres datter naturligt selv er igang med at afvise brystet om dagen og derfor umiddelbart godt kan puttes uden brystet i dagtimerne, så er det en god idé at bruge nogle af de samme ritualer aften og nat. Du må gerne amme hende inden putning, men hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden. Du må også gerne sove sammen med hende, hvis du fornemmer at det er nødt til at være sådan. Du må gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen, så hun får din kontakt og nærhed, så du kan holde hende i hånden, berolige og kærtegne osv. Give hende masser af nærhed og omsorg - men uden at amme hende, så hun altså får masser af mor men ikke længere bryst hver gang hun vågner.
Det kan være en rigtig god idé at koble hendes tremmeseng til jeres seng og fjerne tremmerne fra den ene side. Så hendes seng står op af din. På den måde kan hun lære at sove i egen seng og du kan stadig ligge ved siden af hende og berolige hende med din hænder, kærtegn osv. men uden at du behøver stige ud af din seng flere gange om natten.
Hun skal altså lære at sove videre med dine kærtegn og beroligende ord, med din nærhed og uden brystet. Hvis hun kun vil brystet og er helt ulykkelig, så kan det være nødvendigt at du lægger hende til, men det er vigtigt at du afkorter amningen så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk og at du hele tiden forsøger at berolige og betrygge og få hende videre i søvnen uden brystet. Så brystet fylder mindre og mindre og nye ting sættes i stedet :) Og hos jer lyder det faktisk som om at det ikke er nødvendigt at afkorte amningen, det lyder som om at I allerede er igang med dette og det hun skal lære er stille og roligt at sove mere og mere på afstand og ikke behøve være i din favn.
Det kan også være en mulighed at far er den der lægger sig med hende i dobbeltsengen. Du må stadig gerne være den der ammer hende og får hende til at sove om aftenen, ligesom hun jo også skal ammes inden midnat. Men far kan godt sove sammen med hende fra midnat og til næste morgen tidlig. Han kan give hende den nærhed og fysiske kontakt som hun behøver, men han kan af gode grunde ikke tilbyde brystet og det kan være nødvendigt at lære hende at sove uden på denne måde.
At jeres datter har mange små opvågninger i løbet af natten er faktisk normalt. Vi vågner på en normal nat mellem 10-20 gange, hvor vi lige skifter stilling, triller om på modsatte side, sparker dynen af, trækker dynen om os, retter på hovedpuden, søger ind til vores partner og putter lidt osv. osv. Der er mange små opvågninger. De fleste registrerer vi ikke, men filmer man voksne der sover, så sover vi naturligt også meget uroligt. Og det gør jeres datter også. Det er normalt.
Det der er vigtigt er at I ikke konsekvent hver gang hun har sine små opvågninger får givet brystet eller sutten eller tager hende op og vugger hende. Hvis I gør det, så lærer hun at det er sådan det skal være for at kunne sove og så vil hun blive ved med at vågne fordi hun har lært at have brug for jeres hjælp. Derfor er det vigtigt at I ikke putter noget i munden på hende men i stedet hjælper hende med stillingsskift og beroligende ord, lader hende mærke at I er der, fordi det er noget hun på sigt selv vil kunne klare. Hun vil naturligt i takt med at hun bliver bedre og bedre motorisk kunne skifte stilling om natten, hun vil naturligt registrere at I er der hvis hun kan høre jer og kender de beroligende ord som "sshh-sssh" eller lignende og vil på den måde kunne komme videre i søvnen uden alt for meget hjælp og afhængighed af jer.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske