Brev:
Søvn igen igen - 7 mdr.
10. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Søvn igen igen - 7 mdr.
Hejsa
Jeg prøver lige igen :) Vores lille pige er nu blevet 7 måneder og hun sover stadig ikke om natten.
Hun er en meget aktiv pige der nu kan rejse sig op af bordet og i sin kravlegård og hun har taget sine første kravleskridt, men det går heldigvis stadig langsomt :) Hun spiser stort set den samme mad som os (bare uden salt og andre bestemte fødevarer). F.eks. kan hun nemt tygge små rugbrødstern med pålæg. Det er helt umuligt at holde hende væk fra vores andres mad, så nu er hun bare med til at spise i stedet for at prøve at give hende al mulig babymad.
Hun får således boghvedegrød med æbler til morgenmad, groft speltbrød til formiddag, rugbrød eller havregrød til middag, frugt i løbet af dagen og samme aftensmad som os andre med masser af grønsager og så et grødmåltid, lidt youghurt eller lignende til natmad. Til maden drikker hun mme/frugtsaft eller vand. Hun spiser meget svingende - Nogle dage rigtig meget. Andre dage meget lidt. Hun har kun taget 200 gram på i løbet af de sidste to måneder. Mellem måltiderne får hun knækbrød eller grøntsagsstave at tygge i.
Hun kan ikke ammes ret meget om dagen for hun kan simpelthen ikke ligge stille længe nok. Hun bliver frusteret over at nedløbsrefleksen ikke lige er hurtig nok eller at hun ikke kan se hvad der sker bag hende eller hvis jeg taler med en anden i rummet. Jeg har næsten opgivet at amme om dagen og gør det kun lige når hun er ved at falde i søvn for dér kan hun bedre slappe af. Det bliver efterhånden kun til 2-4 amninger per dag, hvor det tidligere var hver anden time.
Hun sover generelt dårligt og har altid gjort det. Både nat og dag. Hun har vist aldrig sovet mere end 1 time af gangen. Om dagen sover hun 2-3 lure af en halv til en times varighed. Hun kan altid godt lide at komme i seng og elsker faktisk at blive svøbt og puttet. Vi har meget faste ritualer om sengelægningen med sang og lidt hygge. Hun kan nu lægges i barnevognen om dagen og sover godt i den, men altså stadig kun 1 lille time.
Om natten til gengæld er den helt gal. For tiden vågner hun mindst hver halve time, men som regel endnu oftere. Jeg er ved at blive skør og selv når far passer A om formiddagen nogle timer, så vågner jeg hele tiden op fordi min krop ikke kan finde ud at sove længere. Jeg er svimmel og efterhånden konstant syg – Kan nærmest ikke tale rent mere. Men er alligevel overrasket over at jeg stadig fungerer… Jeg har prøvet at sætte en streg for hver gang hun vågner om natten. Det bliver til mellem 10 og 28 streger på A´s 9 timers nattesøvn.
Hendes nattemønster er ret ensartet.. Hun falder i søvn ved 00 tiden og så går de første par timer med at hun vågner hvert 20. minut. Derefter er der nogle timer hvor hun sover en halv time af gangen og dernæst igen hvert 10.-20. minut indtil klokken 9, hvor hun står op.
Hun ammes ikke i søvn om natten, men får en ammetår og så en sut. Hun er generelt ikke særlig glad for sutten og det er først for nylig at det er lykkes at få hende til at tage den.
Ved hver opvågning skal hun have hjælp til at falde til ro igen. For det meste skal hun ammes (uden at hun drikker noget). Andre gange kan sutten være nok, at holde hende i hånden, svøbe hende i et tæppe, vende hende om på maven eller vugge hende på sengekanten. Jeg tænder aldrig lys eller taler om natten udover et stille schyyy. Sutteflaske godtager hun SLET ikke om natten, men gerne om dagen. Når hun vågner græder hun ikke med det samme, men ligger bare og roder rundt indtil hun får vækket sig selv helt. Jeg trækker den lidt hver gang inden jeg reagerer hvilket betyder at jeg får endnu mindre søvn, men jeg håber at det en dag vil virke, så hun lærer at falde til ro selv. Hun kan således godt ligge 10 minutter og møfle rundt mens det bare trapper op og bliver voldsommere.
Prøver lige med et eks. på en af vores nætter:
20.00 Kort lur på ½ time
00.00 Bliver træt og falder i søvn i sengen med en ammetår og sut og svøbning.
00.10 Vågner og skal ud af svøbet
00.25 Møfler rundt og skal ammes for at kunne falde til ro
00.30 Vågner smågrædende og ammes igen
00.55 vågner igen smågrædende og skal ammes – vil gerne tage sutten, men falder ikke til ro af det
Etc…
1.35 -2.10 Sover (Jeg kan nu ikke sove)
2.10 Begynder at småklynke og møffe rundt – Sutten tages, men hjælper ikke, svøbning hjælper ikke – Jeg opgiver og ammer efter 10 minutter
2. 35 Samme igen, men denne gang virker amning ikke, så hun svøbes og lægges i slyngevuggen (jeg falder i søvn)
3. 25 Må tage hende op af slyngevuggen for hun falder ikke til ro ved vugning. Hun ammes – sover igen
3.35 Sut virker ikke – amning
3.50 – Sut og svøbning virker ikke – amning virker ikke – op i slyngevuggen igen
4.20 Det hjælper at vugge med slyngevuggen
4. 35 Vugger igen
5.00 Vugger igen
5. 10 Vugning virker ikke – Hun lægges igen ved siden af mig og ammes
6.05 Svøbes og ammes igen
6.15 Op i slyngevuggen fordi intet andet virker
6. 35 vugger
6. 55 Vugger
7. 15 Vugger
8.30 Vugger
8. 45 Vugger
9.30 Vågner og smiler
Om dagen kan hun heller ikke selv finde ro, men skal svøbes og vugges let. Vi bruger en slyngevugge, som hun gerne vil ligge i om dagen. Jeg er begyndt at kunne lægge hende lidt i den om natten også. Hun skal bruge ABSOLUT ro for at kunne sove…
Hun kan slet ikke sove hvis jeg ikke ligger lige ved siden af hende og da far forleden prøvede at overtage blev hun meget ulykkelig og vi måtte give op. Han kunne ikke engang få hende lagt i seng, selvom han prøvede en hel time. Far og jeg har ikke ligget ved siden af hinanden i snart 7 måneder nu. Far sover et andet sted så han kan få noget søvn og heller ikke kommer til at vække A eller mig. A kan vågne bare jeg vender mig i sengen, men som sagt kan hun SLET ikke sove hvis jeg ikke er lige ved siden af – ikke engang i egen seng eller slyngevugge ved siden af min seng.
Vi aner efterhånden ikke vores levende råd. Ved godt at der sikkert ikke er nogle gyldne råd der gør det hele bedre på et øjeblik, men synes efterhånden at det er for synd for de to andre børn at deres mor altid er lettere fraværende og træt. Jeg frygter så meget at det skal vare meget længe endnu. Jeg skal også starte på arbejde om 2 måneder og hvordan skal det gå uden søvn…
Det skal dog siges at A er superfrisk hele dagen. Hun er altid glad og i fuld gang – underligt nok… hun må da også være træt? Det gælder selvfølgelig kun så længe ingen andre får lov til at holde hende – kun mor og far dur og det er blevet endnu mere markant her den sidste tid. Nu kan hun græde bare ved synet af en af de stakkels bedsteforældre. Hun er af samme årsag aldrig blevet passet af nogen. Men øv hvor ville det være rart med lidt søvn – Hvordan overlever man dog denne tid :(
Kan der være noget galt med hende? Har faktisk prøvet at give hende lidt panodil, men det hjalp heller ikke :( I barnevognen har vi prøvet at ligge hende lidt oprejst, men heller ingen effekt :(
Det er faktisk rigtig synd for lille A for hun virker som hun hun virkelig gerne vil sove, men bare bliver generet…
På forhånd tak for dine ord :)
Anja