Brev:
Dårlig søvn - 4 mdr.
10. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Dårlig søvn - 4 mdr.
Kære Helen.
Efter med glæde at have benyttet mig af at læse din brevkasse mange gange, har jeg nu selv virkelig behov for din kyndige vejledning.
Vi har en skøn søn på 4½ måned (20 uger). Han er født 12 dage efter termin og vejede ved fødslen 3680 g og var 50 cm lang. Han er stor af sin alder, med en vægt på lidt over 9 kg og er 72 cm lang. Jeg ammer ham og har rigelig med mælk. Han er en meget glad lille dreng, der lige har opdaget sine tæer og er begyndt at rulle fra mave til ryg (hele tiden:)).
Nu er det så sådan, at han i en alder af ca. 3 måneder og en uge begyndte at sove rigtig dårligt (især) om natten. Han har nemlig aldrig sovet voldsomt godt om dagen, men det var til at leve med, da han havde en udmærket nattesøvn.
Da han var 2 måneder havde vi en skøn periode på ca. en måned, hvor han bare blev ammet to-tre gange om natten, ellers sov han rigtig godt og roligt. Han skulle selvfølgelig en gang i mellem lige hjælpes videre i søvnen med sut eller en hånd på sit bryst.
Da han blev ca 3 måneder og en uge vendte det hele. Han begyndte at græde meget i søvne, mange gange med sutten i munden (faktisk både dag og nat, selvom det mest er tidlig aften og nat at han græder i søvne). Gråden gentager sig på en dårlig nat hver time og han sover generelt meget uroligt. Han er ofte svær at få til at falde ned, når han græder i søvne, men det hjælper tit at give ham bryst. Dette resulterer i, at han nogle nætter bliver ammet meget ofte, hvilket jeg ikke er så glad for, fordi han har tendens til at få luft i maven. Desuden ligger han meget uroligt, når jeg har ammet ham om natten. Nogen gange græder han, og skal have sutten mange gange, det kan være en bøvs der klemmer, andre gange skal han slå en prut (her hjælper det lige at lægge ham lidt på maven, for at komme af med luften.) Han prutter og bøvser generelt en del. Men synes kun at genere ham om natten, og ikke hver nat.
Han har aldrig sovet voldsomt meget om dagen, som regel 3-4 timer fordelt på tre lurer. Til gengæld har han altid sovet en del timer om natten. Han sover omkring 19-20 tiden om aftenen og vågner alt imellem 6.30 og 7.30 om morgenen.
Vores dag ser således ud: (Tidspunkterne varierer en del fra dag til dag. ca. +- 1 time).
Kl. 7: Vågner, ligger og hygger lidt i sengen, og kan godt vente med at blive ammet. Han er ikke særlig sulten om morgenen og formiddagen. Nogen gange vil han faktisk slet ikke spise før sin første lur.
Kl. 7.30: Ammes. Han aktiveres og vi leger og hygger.
Kl. 9: Ammes, skiftes og puttes i barnevogn. Her kan han kun en sjælden gang imellem falde i søvn selv. Sover ½-1½ time. Under luren skal han næsten altid hjælpes videre i søvnen, enten med sut eller en gåtur med barnevognen. Dette op til flere gange.
Kl. 10.30: Vågner og ammes. Her vil han ofte gerne spise, men nogen gange er han stadig ikke særlig interesseret i brystet. Han aktiveres.
Kl. 12.30: Ammes, skiftes og puttes i barnevogn. Her sover han fra ½-1½ time. Her skal jeg også ud og hjælpe ham videre i søvnen, enten med sut eller gåtur med barnevogn.
Kl. 14: Vågner og ammes. Vi leger og hygger.
Kl. 16: Han ammes, skiftes og puttes til dagens sidste lur på ca. ½-1 time.
Kl. 17: Kommer op og bliver ammet.
Kl. 18. Han kommer i bad. Nogen gange efterfulgt af babymassage.
Kl. 19.30: Ammes i vores seng og puttes efterfølgende i sin tremmeseng, hvor jeg synger godnatsang. Herefter siger jeg godnat og forlader værelset. Vi skal som regel lige ind og give sut et par gange, og således falder han som regel i søvn af sig selv, hvilket vi synes er ret flot. Han puttes til natten alt imellem 19 og 20 (afhængig af hvornår han vågnede fra hans sidste lur.).
Kl. 20-21. Her græder han ofte (1-5 gange) i søvne. Her er det ofte gråd på grund af at han har tabt sin sut. Andre gange græder han i søvne med sutten i munden. Når vi har rendt frem og tilbage mange gange ender det med, at han får en ekstra tår mælk, hvilket ofte hjælper, og nogen gange giver ro ind til jeg ammer ham til natten. Det er især når han græder i søvne med sutten i munden, at han er svær at få til at falde til ro, og der er det nærmest kun brystet der hjælper.
Kl. 22. Ammer ham til natten.
Resten af natten forløber lidt forskelligt. De fleste nætter vågner han og græder ca. hver anden time (nogen gange oftere). Her giver jeg ham bryst, hvilket for tiden synes at hjælpe. Når han er blevet ammet, ligger han – som tidligere beskrevet - meget uroligt og skal have sutten mange gange. Nogle nætter virker det som om, han har meget luft i maven, ligger og prutter og trækker benene op under sig og småklynker. Hele dette natte -”show” resulterer jo i mere end de 3 ”normale” natamninger. Jeg vil tro, at jeg ammer omkring 5 gange i en urolig nat.
Vi har dog også nogle få nætter, hvor han ikke græder, men bare skal ammes hver 2 eller 3 time. Men dette har kun været tilfældet sammenlagt max 8-9 nætter den sidste 1½ måned. Her kan han også finde på at ligge vågen et kvarters tid og pludre med sig selv (uden gråd), for derefter igen at falde i søvn.
Alt dette natteroderi resulterede i, at vi i Julen tog den ene side af hans tremmeseng, således at den nu står helt oppe af vores seng. Vi orkede simpelthen ikke at rende op til hans tremmeseng 20 gange om natten. Jeg tænkte også at han trængte til ekstra nærhed.
Det skal lige tilføjes at da han begyndte at græde meget i søvne, der var han også meget bøvlet og vrøvlet om dagen. Her passede det med opvarmningen til tigerspringet i uge 19 (hans uge 17). Dette varede fra slut november til lige omkring jul. Siden jul har han været meget glad og tilpas om dagen, og det er helt utroligt, som han udviklede sig i det sidste tigerspring:-) Søvnen er bare ikke blevet bedre, hvilket jeg havde forventet. Det skal også tilføjes, at vi stoppede med at svøbe ham i julen, da han bare ikke gad det mere! Desuden sover han om dagen i barnevognen i en voksipose.
Hvad kan der være med ham? Vi er i hvert fald ved at være godt trætte. Vi håbede at den dårlige søvn bare var en kort periode i forbindelse med tigerspringet i uge 19 (hans uge 17). Men nu har det, som tidligere nævnt, stået på i 1½ måned.
Jeg ved ikke om han er sulten? Han er jo en stor dreng. Han sutter meget på sine fingre, og han åbner munden når han får d-dråber. Men han virker ikke voldsomt interesseret i vores mad. Jeg har prøvet at give ham MME til natten, men han vil ikke tage flaske heller ikke med min mælk! Her skal det nævnes, at han godt ville tage flaske, ind til han var omkring 3 måneder. Han havde dog kun fået flaske 3 gange, og dette var med min mælk. Som du anbefaler, har jeg prøvet, at give ham flasken når han sover, og jeg har ligeledes prøvet at amme ham, trække brystet ud og give ham flasken. Har også forsøgt at give ham MME af kop og snapseglas. Lige lidt hjælper det:)
Hvis du mener han kan være sulten, kan jeg så mætte ham på anden vis om aftenen? Måske skal jeg gå i gang med grød? Han har som sagt døjet lidt med luft maven, dette startede da han var omkring 1 måned. Dengang hjalp mylicon-dråber ham rigtig godt. Jeg er nervøs for, om grød vil være dårligt for hans lidt sarte mave.
Har han ondt? Måske ondt i ørerne? Jeg har fået tjekket hans ører hos lægen (dog ikke hos en ørelæge), og der var ikke noget at se. Jeg tænker også, at hvis han havde ondt i ørerne eller et andet sted, så ville han nok ikke have de gode nætter, hvor han ikke græder?
Vores sundhedsplejerske sagde, at hans gråd skyldes at han drømmer, og at han har svært ved at bearbejde alle de indtryk, han får i løbet af dagen. Vi har derfor forsøgt at skærme ham lidt om aftenen, dvs. ingen tv og musik. Men vi synes ikke rigtig, der er sammenhæng mellem dårlig søvn/gråd og de dage, hvor han får rigtig mange nye indtryk.
Hvis ikke han snart begynder at sove bedre, er jeg nervøs for at denne måde at sove på forplanter sig så meget, at det bliver en vane for ham at sove sådan. Det hele er lidt kaotisk oppe i mit hoved lige nu, hvilket mit måske lidt ustrukturerede brev præger præg af. Jeg håber du kan finde hoved og hale i det, og jeg håber virkelig at du kan hjælpe!!
Jeg har også overvejet, om han har svært ved at skifte søvnfaser. For det passer ofte med at han græder eller vågner præcis efter en halv time, andre gange efter 45 min.
Ps. Jeg har din bog ”sådan får du dit barn til at sove”, og den har jeg været rigtig glad for at støtte mig til!!!
På forhånd tak for hjælpen!!
Mange hilsner fra
en træt far og mor der vil tage imod alle gode råd med kyshånd!!