Svar: Soverutine - to børn på samme værelse
10. januar 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære T
Det er en rigtig god idé at lade børnene sove på værelse sammen, på den måde har de hinanden og giver hinanden tryghed og I får samtidig også soveværelset for jer selv :) Begge børn har også en god alder til at det kan lade sig gøre ... det er naturligvis under forudsætning af at jeres datter synes det er rart og hyggeligt, hvis hun føler at lillebror invaderer hendes private rum, så går det naturligvis ikke :)
Det kan godt lade sig gøre at putte dem nogenlunde samtidig og arbejde ud fra at de skal sove ca 11 timers nattesøvn. Lillebror har naturligvis brug for at sove mere end det, men det gør han jo om dagen, så fælles puttetidspunkt er en mulighed.
Det er vigtigt at I har et fast stå op tidspunkt hver dag og at I følger en fast dagsrytme med måltider, aktivitet og søvn. Det er vigtigt at rytmen er den samme uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere fast rytme, jo lettere vil børnene naturligt også have ved at overgive sig til søvnen om aftenen. Jo lettere vil det være at finde det rette puttetidspunkt for dem og de vil naturligt så også føle sig mere parate og trætte.
Det kan være nødvendigt at I lige nu, hvor I vil skabe nye rutiner prøver at putte dem ½ time senere end I normalt ville gøre, for at sikre dem søvn nok. Og det er okay, det handler om at de skal være lidt ekstra trætte og parate, uden at blive overtrætte. Hvis I arbejder med en formodning om at de har brug for ca 11 timers nattesøvn, så vil det være rigtig fint, hvis de normalt vækkes kl 7, at de så puttes kl 20 - men lige nu skal I måske putte dem 20.30 i stedet .. I er altså nødt til at regne lidt på hvornår det vil være passende, se på deres rytme, sikre fast stå op tid osv. og så lige putte lidt senere end beregnet ...
Det vil være en rigtig god idé at de puttes og I så sidder på værelset og læser godnathistorie højt for dem begge. Og herefter må I gerne prøve at gå, hvis de i øvrigt ikke er kede af det. Hvis de har brug for at tumle lidt omkring, snakke sammen osv. inden de skal sove, må de gerne det, det behøver I ikke sidde og være en del af.
I kan godt forklare begge børn at I har noget praktisk at lave og det kan være en fordel at I stiller jer i nærheden, gerne på værelset eller lige udenfor døren, hvor de kan se jer og høre jer. Det kunne være at strygetøj eller lægge vasketøj sammen.
Det at lave noget praktisk signalerer at der ikke er noget sjov nu, I har noget kedeligt at lave og de kan ligeså godt lægge sig til at sove. Samtidig vil I kunne snakke lidt med dem, berolige og holde fast i at det er sovetid. Jeres datter kan kalde "Mooaar?" og du kan svare "Ja jeg er lige her, sove nu skat, nat-nat" eller lignende, så de begge hører at du er der, men så du holder fast i at det er sovetid nu. Og du vil naturligt være i nærheden, så du også kan bede storesøster om at lægge sig, hvis hun gentagende gange prøver at få lillebrors opmærksomhed og er "ude på ballade". Det er ikke så sjovt, hvis du er der og bare står og arbejder i stedet for at du render frem og tilbage, så bliver det hurtigt til en leg for hende ...
De skal begge lige vænne sig til de nye rutiner og finde ud af at det faktisk er helt okay og helt rart og også finde ud af, hvordan rutinerne er nu og hvad præmissen er, hvad det er I egentlig forventer :) Det skal nok lykkes :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske