Svar: Mad og udvikling
Kære E og L´s mor
Tak for dit brev, dejligt at høre at det går stille og roligt og fint hos jer :)
Dine piger behøver ikke spise hirsegrød, hvis de ikke bryder sig om det. Prøv i stedet med alle mulige andre former for grød. Det kan være f.eks. boghvede grød eller quinoagrød og du må også gerne begynde med havregrød og øllebrød med den alder de har nu :)
Jo mere variation, jo bedre vil det være og de må få næsten alt, når de er 6 måneder gamle :) Nogle gange kan det også hjælpe at blande to grødtyper, så du blander f.eks. lidt hirsegrød i lidt risgrød og på den måde får dem vænnet til smagen og den lidt mere "fnuggede" konsistens - men som sagt, det er også helt okay ikke at bryde sig om hirsegrød :)
Det vil være rigtig godt at sætte dem i høj stol nu. De vil ikke kunne sidde der så længe, men du kan prøve at vænne dem til det ved at give dem lidt mad i hånden at sidde med og gumle lidt på selv. Når de sidder med noget, så bliver de optaget af det og glemmer derfor at de nu sidder i stolen og det kan gøre at de også stille og roligt begynder at finde ud af at det at sidde i stolen faktisk er okay og er særligt spændende og netop forbundet med det at spise :)
Det er vigtigt at de ikke sidder og glider på stolen - de skal ikke spændes fast eller holdes siddende stablet med puder, men de må modsat ikke føle det usikkert at sidde der, fordi stolen er for glat og de føler at de rutsjer rundt. Til de fleste høje stole vil man kunne købe et lille stofindlæg, som de kan sidde på og det kan være en rigtig god idé.
Mæthed er noget børn lærer hen af vejen, nogle tidligere end andre, det kan der desværre ikke sættes helt fast tid på. Men med den alder dine piger har nu, vil det hjælpe rigtig meget med en fast rytme og det vil være en rigtig god idé at du starter med at give dem mad i hånden og skemad, når de vågner af en lur og give dem mælk inden de skal sove næste lur. Og vågner de og har svært ved at vente på skemaden, så giv dem lidt vand at drikke, en appelinbåd at sutte på eller en ristet rugbrødsbjælke at gnave i imens du får gjort skemaden klar.
Det kan være svært, når der er to sultne børn på en gang, men du må prøve så godt som muligt. Nogle forældre vælger at give børnene skemad fra samme tallerken, andre at de har hver sin tallerken. Du må gøre det som lige nu vil fungere bedst for jer. Prøv at sætte dem i den høje stol foran dig, - dig i midten. Giv pigerne lidt at gumle på og giv dem så en skefuld hver, en til den ene og en til den anden. Forsøg at køre i en nogenlunde fast rytme uden at der går for lang tid, så de ikke når at blive utålmodige ... Snak med dem, hold deres fokus på maden og det at spise "mmm, mam mam, smager godt, dejlig mad, mammm" osv.
Når de eller den ene at blive for sulten, så må du naturligvis give lidt mælk først men ellers er det en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor de får skemad, når de vågner og mælk inden de skal sove.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes så småt med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden og får også flaske om eftermiddagen
Powernapper evt. eller begynder måske at springe den over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes så småt med ...
... kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at du ikke ser mad i store mængder, der er meget lidt af gangen dine piger skal have og det er vigtigt at du netop hjælper dem med at finde ud af hvad der er mæthed og sult. Hvis de ikke spiser mere end 5 skefuld og virker tilfredse og derefter tager imod flaske og falder til ro - så er du glad for det. Hvis de virker til at kunne spise en stor portion, så må du gerne holde igen også for at sikre dem plads til mælken. Det er bedre at du giver dem ¾-1 dl. skemad og tilbyder flaske, som de så tager og derefter sover, end at du giver dem 1-1½ dl. skemad og de så ikke drikker flaske/mælk nok. Her er du nødt til at hjælpe dem med at finde ud af deres behov, her kan de ikke selv styre fornemmelsen for mæthed :)
Med hensyn til at trille, så kan det nogle gange hjælpe at stimulere deres balance.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Vores øre har to funktioner - den ene er at tage sig af hørelsen, den anden er at være med til at styre vores balance. Det indre øre kaldes også for labyrinten. Det er et hult, væskefyldt organ, som består af en øresnegl og et ligevægts-organ. Vores ligevægtsorgan består af tre væskefyldte ringe, og når vi bvæger os, så påvirker væsken nogle sansetråde. Sansetrådene giver hjernen information om hvordan vi bevæger os, hvordan vi orienterer os i rummet vi er i.
Hvis labyrintsansen ikke fungerer optimalt, så vil man ofte blive svimmel og føle ... ubehag, når man f.eks. kører bil, sejler, snurrer rundt, er i en karussel eller f.eks. på en gynge... Og når børn ikke vil trille og ikke er så meget for at bevæge sig, så kan det være en idé at arbejde lidt på at stimulere deres labyrintsans, deres balance lidt ekstra.
Du kan overveje om lægen skal se deres ører efter for væskeproblemer. hvis de har problemer med mellemørebetændelse eller væske i ørerne, så kan det faktisk være en forklaring. Men det kan også være at de bare lige skal skubbes lidt igang med at bevæge sig og bruge sig selv mere motorisk .. :)
Prøv f.eks. at tage en stor gymnastikbold og læg en af dine piger på den og tril hende hen over den. Prøv også at sætte dig med en af pigerne på bolden og hop op og ned, vip og gyng også frem og tilbage. Hjælp dem med at trille på gulvet, men sving dem også imellem jer forældre, dans med dem, så de bevæges, prøv at vende dem kortvarigt på hovedet en gang imellem og se hvordan de reagerer. Det at blive vendt og drejet, bevæget i alle mulige retninger stimulerer balancen i øret og fremmer dermed den motoriske udvikling.
Du kan købe eller låne bøger med forslag til hvad du kan lave med pigerne, forskellige øvelser I kan lave i hverdagen. Prøv at se den lille bog "Leg der styrke motorikken". Du finder den i min bogguide under "udvikling". Du kan også overveje om dvd´en Stimulastik, måske kunne være noget for dig :) Det kan gøre det lettere at lave noget hjemme, - det kan være svært at få to piger pakket ned og komme ud af døren og det er også svært at deltage på et gymnastikhold, når du har to du skal tage dig af. Det kræver i hvert fald at I er to voksne der kan tage af sted ... Og du skal ikke tænke det som "alt det de burde kunne", men i stedet se det som alt det du nu gør for at hjælpe dem igang. Og så er børn jo forskellige! :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
22. november 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.
Kære Helen Vi har en datter på nu 4 måneder, som vi synes virker meget...
22. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Min datter, der nu er 7 måneder, vil pludselig ikke spise skemad....
17. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Mandler, hasselnødder mm. før 1 år?
Kære Helen Jeg har bare et kort spørgsmål i dag! Jeg har en dreng på 7...
8. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen. Jeg vil gerne høre, om du har nogle idéer til, hvordan jeg kan...
6. november 2024 | Kost og ernæring | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen Jeg læste netop dit nyhedsbrev om de forskellige virusinfektioner...
Viden om børn:
Apgar score
Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.
Jordemoderen har 5 ting hun ser på:
1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.
2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...
Snore i børnetøj
Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.
Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.