Svar: Godnatflaske
9. januar 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Lone
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtigt, at det vil være meget fint at I begynder at trappe aftenflaske ud og får et nyt ritual i stedet :)
Det er vigtigt at I starter med at sikre jeres dreng både mad og væske nok hele dagen igennem. Efter 1 års alderen er lysten til at spise særlig meget ofte ikke så stor og børn spiser ofte mere selektivt. De vil selv og vender hovedet væk, lukker munden for skeen osv. Og hvis indtaget af mad og væske i løbet af dagen ikke er stort nok, så er det naturligt sværere at komme væk fra flasken.
Det vil dog ofte være sådan at børn i jeres drengs alder, vil være glade for en godnatgrød om aftenen. Det kan være en havregrød, mysligrød, flerkornsgrød eller måske bare en banan, der gives som en del af putteritualet. Det vil sige naturligt adskilt fra aftensmaden. Det vil være fint at han spiser aftensmad sammen med jer, kommer i bad, får nattøj på osv. og så tilbydes han en godnatgrød som en del af det nye ritual.
Og så skal der skæres ned i mængden af mælk i flasken, så han får mindre og mindre og tilsidst kan nøjes med lidt lun mælk af en kop. Med grød og lidt lun mælk af en kop er I sikre på at han ikke går sulten i seng.
Og så skal der sættes noget andet i stedet for flasken, fordi I på den måde får skabt et nyt putteritual. Det kan være en godnathistorie, du læser højt, en bestemt sang du synger, at du sider og holder ham i hånden, kærtegner ham lidt osv.
Han begynder også at få lidt forståelse for hvad det vil sige at noget er "slut". Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.
Denne rutine må du gerne overføre på flasken, tage ham med i processen og lad ham være med til at smide flaskesutterne ud. Fortæl ham at det er slut, når han beder om flasken og tilbyd så et alternativ. På et tidspunkt er sutterne alligevel mørnede og der skal købes nye - hvilket I ikke gør :) Så slå ud med armene, gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop mælk og en godnathistorie i stedet for :) vi ham flasken uden flaskesutter, vis ham at den er i stykker, at den ikke dur mere, det er slut, så han ser det, hører det og kobler det - men også tilbydes noget der er bedre:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske