Brev:
Spise- og sovevaner - 10 mdr.
5. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Spise- og sovevaner - 10 mdr.
Kære Helen
Nu er jeg er så igen med spm til vores lille Elias, han er lige straks 10 mdr gl og jeg synes han er beg at efterspørge flasken mere om natten.
Jeg har måtte give ham flaske 2 gange for at få ham til at sove til ca. kl. 6-7. ellers vågner han kl. 5!. Udover at give ham flasken 2 gange så er vi der inde mange gange hvor han står op i sengen og skriger efter os - vi går der ind og ligger ham ned, men 5 - 10 min efter står han oppe igen og skriger efter os - og ja sådan går vi frem og tilbage også selv om han lige har fået en flaske mælk at kunne sove videre på. Nogle gange er det kun 2 gange om natten andre gange 10 gange.
Hvordan skal vi få ham til at sove bedre - er der noget vi kan gør anderledes så han finder søvnen bedre?
Han spiser ikke særlig meget i løbet af dagen og derfor har jeg også svært ved ikke at give ham 1 til 2 flasker mælk (120 - 150 ml mme pr gang) når han skriger om natten og ikke vil sove.
Du får lige hans madplan:
Ca. Kl. 8:00 en time efter han er stået op prøver vi at give ham mad ( enten en halvbolle med smør eller fuldkornsgrød) han vil kun åbne munden hvis han har noget spændende legetøj i hånden – ca. 50% af gangene får vi kun ca. 6 skefulde i ham eller mindre.
Ca. Kl. 9.00 prøver vi at give ham frugtmos, som vi har større held med at give ham, men han skal gerne have noget legetøj i hånden lige i starten til han finder ud af han godt kan lide det og så åbner han munden resten af tiden uden legetøjet i hånden.
Ca. kl. 9.30 bliver han lagt ud at sove og bliver vækket 1½ time senere.
Ca. kl. 12 bliver han tilbudt rugbrød som vi giver ham via gaffel og noget frugt i tern, grød og en finstang til sidst. Det går som regl lidt bedre med at ville spise – hvor vi ikke behøver at distrahere ham med spændende legetøj for at få ham til at åbne munden. Han spiser et halv stk bondebrød 2 spsk. Frugtmos og to både af eks en pære og en halv finstang.
Ca. kl 14 bliver han lagt ud og sove med en flaskemælk hvor han tager ca. 150 ml.
Ca. kl 16.00 bliver han vækket og får tilbud yoghurt med havregryn i – en lille portion og igen igen må vi distrahere ham med noget legetøj så han vil åbne munden – med det samme han taber legetøjet vil han ikke åbne munden.
Ca. kl 18.00 giver vi ham aftensmad – vi må mose maden meget førend han vil spise det og igen skal der legetøj til før end han vil åbne munden.
Kl 20.00 bliver han lagt til at sove og her får han en flaske mælk hvor han drikker 170 ml.
Ca. kl 24.00 drikker han 120 ml
Ca. kl 04:00 drikker han igen 120 ml.
Han har aldrig spist de store portioner, som eks nogle af børnene i min mødregr. har gjort og meget sjældent ville åbne munden selvom han ikke har spist i flere timer – så det med at distrahere ham er næsten blevet en del af madritualet – selvom vi godt ved det er et skråplan – men vi har været bange for at han ikke fik nok eller noget at spise og at han så ville vågne 100 gange om natten. Han har aldrig været fantastisk til at sove og nogle perioder med ham har været rigtig hårde for os om natten.
Vi ved godt det med at distrahere ham for at få ham til at spise er ved at tage overhånd og vil vil jo gerne have at han beg at spise lidt selv – men han er meget lidt interesseret i at spise selv og han vil slet ikke prøve at løfte eks koppen op til munden. Han kan godt pincetgrebet men ja når det kommer til maden så er det kun engang imellem han vil lidt.
Vi håber meget at du har nogle gode råd til hans søvn og til vores kamp med at få ham til at spise.
Håber dig og din familie havde en god jul og kom godt ind i det nye år.
På forhånd tak for hjælpen
Venlig hilsen
Ditte