Brev:
Skal skifte stolen ud eller gå tilbage til risgrød?
5. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Skal skifte stolen ud eller gå tilbage til risgrød?
Kære Helen,
Min datter er knap 7 mdr (9. juni) og vi har været igang med skemad allerede fra hun var 4 mdr, derudover ammer jeg hende fuldt ud.
Hun syntes det var spændende i starten, men nu er hendes interesse væk, og jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.
Hun lige været igennem en periode med forstoppelse, som måske har været medvirkende til at interessen for fast føde er forsvundet? Efter 1 mdr. med forstoppelse, hvor hun kun havde afføring kun hver 7. dag har vi måtte gøre brug af microlax for at få gang i fordøjelsen.
Børnelægen mener at hun muligvis kan have en lidt lang tyktarm, så maden står længere i tarmen og derved bliver hård. Hun får nu movicol junior afføringsmiddel (i nu 14 dage), som vi blander i maden. De sidste 4 afføringer med microlax og movicol har været mørkegrønne.
Sidst hun blev vejet hos børnelægen (lige inden jul) vejede hun 8,3 kg og målte 68 cm. Måneden forinden vejede vores egen læge hende til det samme. Så jeg er naturligvis bekymret for om hun overhovedet tager på i øjeblikket.
Hun vågner stadig (siden hun var 3 mdr.) hver 2. time om natten, og bliver ammet på begge bryster hver gang, så jeg er overbevidst om at hun vågner fordi hun er sulten. Jeg har prøvet med flaske brystmælk og mme, men uden held.
I dagtimerne beder hun ofte om brystet, i gennemsnittet hver 2. time, men "brokker sig" trods det at hun får fra begge bryster hver gang.
Hun sover som regel to fine lure om dagen. Jeg har forsøgt ikke at amme hende umiddelbart efter lur for at gøre plads til grød, men det gør ingen forskel på hendes interesse.
Jeg har købt din bog om kost, og henter inspiration fra dagsplanerne mv. Hun får typisk en agurk/gulerod/brødskorpe når hun bliver sat i sin høje stol, og så sætter vi os foran hende og forsøger at fastholde hende i projektet med mam mam lyde osv., som jeg kan se du har rådet andre til, men hun er opmærksom på alt andet end den mad jeg giver hende.
Jeg kan godt snyde en lille portion grød eller mos i hende, men munden bliver til en streg og hun vender hovedet væk og kan nærmest ikke "tåle synet" af skeen. Det er altså lidt af en kamp, og det er jo ikke en god oplevelse for hverken hende eller mig. Hvor "insisterende" jeg skal være?
Det eneste det er lykkedes mig at give hende, hvor hun åbner munden stort, er lyst brød med smør eller smøreost, frisk rødspætte filet (ja, lidt komisk men også helt vildt frustrerende), som hun tygger med gummerne - hun har ingen tænder endnu. Derfor tænker jeg at hun måske bare vil have mad med lidt bid i, men da vi skal have movicolen i hende, er det vigtigt at vi kan få hende til enten at spise grød eller mos. Det skal lige nævnes at er smagsløs (smager bare salt), så jeg tror ikke det har nogen negativ betydning for hendes interesse eller mangel på samme.
Min dag ser nogenlunde sådan her ud:
6.00-6.30 vågner og ammes. Ammes igen inden turen går til børnehaven med min ældste datter kl. 8.30. Har prøvet at tilbyde havregrød her, men munden er helt lukket.
9.00 puttes til lur efter børnehaven
10.30-11.00 vågner og får tilbudt havregrød med frugtmos.
13.00-13.30 puttes til lur
15.00-15.30 vågner og min ældste datter hentes i børnehave. Får tilbudt frugtmos, men er ikke en ubetinget succes. Lader hende ofte smage lidt clementin(saft) og lign. når jeg selv sidder med frugt.
Ammes når hun "siger til", ca ved 16. tiden
Nogle gange får hun en powernap igen ved 17. tiden, det kommer an på om tiderne som beskrevet har holdt. Vågner hun senere end 15.30 er hun vågen til aftentid, men puttes så ofte en halv time tidligere.
18.00 grøntsagsmos, eller vores mad blendet, men med struktur.
19.00 ammes
19.30-20.00 puttes
Vågner herefter ca. hver 2-3. time frem til 6.30-7.00
Jeg ammer hende aldrig umiddelbart efter et måltid, for at undgå at hun fravælger måltiden for at få bryst. Jeg havde også store vanskeligheder med at få vores ældste til at spise dengang hun var på samme alder. Faktisk var jeg nødt til at nægte hende brystet en hel dag før hun tog en portion havregrød.
Det var utrolig hårdt og jeg ønsker ikke at skulle igennem det igen.
Kan det være at jeg skal skifte miljø/stolen ud, eller gå tilbage til risgrød og starte forfra eller fortsætte i retning af hapsere...? Skal jeg evt. tilbyde noget andet hvis første måltid bliver afvist? Jeg er efterhånden både desperat og bekymret, så jeg håber inderligt at du har nogle tips og trics til hvordan jeg tackler en meget bestemt og bevidst lille pige på 7 mdr.
Kærlig hilsen
C