Svar: Vores søn powernapper 1-2 gange dagen og spiser umiddelbart begrænset
5. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lucas' forældre
Tusind tak for jeres brev og pæne ord til mig - og velkommen til :) Det er rigtig dejligt at høre at I har købt mine bøger og jeg vil naturligvis meget gerne svare på jeres spørgsmål og så kan I naturligvis læse mere i netop bøgerne :)
Når jeg læser beskrivelsen af jeres dreng, så får jeg indtryk af at han er en meget aktiv og meget vågen dreng, han vil helst følge med i alt og er ikke meget for at gå glip af noget. Han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, har en stor motorisk uro og drømmer også meget, når han sover. Han lyder til at være rigtig godt med udviklingsmæssigt.
Når børn er meget aktive som jeres dreng, så kan det være rigtig svært at aflæse hvornår han egentlig har behov for at blive puttet. Han sender sandsynligvis forvirrende signaler, så I nogle gange bliver i tvivl om, hvorvidt han egentlig er træt og har brug for at sove, eller om han hellere skal lege og opleve. Og sådan har det sandsynligvis været altid og det har været svært for jer at lave en fast rytme. Det betyder dog ikke at det er for sent og faktisk vil jeg anbefale at I nu arbejder på at få indført en helt fast rytme for dagen.
Dette er vigtigt fordi vi alle sammen har en cirkadisk rytme, et indre ur. Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Denne cirkadiske rytme påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove. Og det er vigtigt for jeres drengs fornemmelse for søvn og vågenhed, at I arbejder på at skabe en helt fast rytme.
Det er også sådan at vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid. Som udgangspunkt sover vi, når vi er trætte og vågner, når vi ikke har behov for at sove mere. Men da jeres dreng ikke har en indre rytme, der kører rigtig endnu, så er det lidt ligesom hvis I har prøvet at rejse og har haft jetlag. Han kan ikke nødvendigvis sove, selvom han er træt og han kan ikke finde ud af, hvornår han egentlig skal sove og hvornår han skal være vågen. Hans indre ur er sat ud af system ...
Det er derfor vigtigt at I lige nu forsøger at skabe en fast rytme - en rytme som gælder uanset om det er weekend eller hverdag, om det er far eller mor der er hjemme osv.
Det første I skal gøre er sørge for en fast stå op tid om morgenen. Og da du skal starte på arbejde, så vil det være helt naturligt at I nu begynder at stille vækkeuret og stå op og deltage i morgenerne sammen. Jeg vil foreslå at du står op og gør dig klar og derefter vækker far og søn. Jeg ved ikke, hvad tid du kører hjemmefra, men det kunne være rigtig fint, hvis jeres dreng og far spiser morgenmad kl ca 7.30.
Det er vigtigt at han i løbet af dagen tilbydes mad til faste tidspunkter og det er også meget vigtigt at maden er god og passer til hans alder, udvikling osv. ligesom næringsindholdet skal være passende. Han har brug for det man kalder for tryptofanholdige fødevarer for at sove godt, når vi indtager det så produceres Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Og det er rigtig vigtigt at indtaget af mad i løbet af dagen er sammensat, så jeres søn får disse ting og i en rækkefølge, hvor det naturligt også vil hjælpe ham til at sove godt i løbet af dagen. Det betyder at han meget gerne må få grød om morgenen, frugt om formiddagen og puttes til formiddagslur. Grøntsager, kød og fisk inden han så skal sove middagslur. Ligesom han også skal have disse fødevarer om aftenen, inden han puttes til natten.
Mælkebehovet er fortsat stort, men det er vigtigt at han ikke ammes så hyppigt at behovet og lysten til rigtig mad fjernes. Det er vigtigt at han, med den alder han har nu, får mere og mere rigtig mad og at mælkeindtaget stille og roligt sættes ned. De fleste børn har brug for 5-6 amninger i 6 måneders alderen og vil trives med 4 amninger i døgnet, når de bliver 7 måneder. Og igen gælder at det er vigtigt at følge en helt fast plan for dagen.
Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor jeres dreng tilbydes rigtig mad, grød, grøntsager, kød, fisk, mad i hånden osv. når han vågner efter at have sovet og at han tilbydes mælk inden han så puttes igen.
Da mor starter arbejde og således ikke er hjemme i dagtimerne, vil det være rigtig godt, hvis far kan give modermælkserstatning inden middagsluren. Det må gerne være af en flaske, hvis jeres dreng vil tage imod den. Det kunne være en god måde at få ham til at sove en længere lur på midt på dagen, så det er bestemt et forsøg værd.
I skriver at I helst ikke vil putte ham udenfor og er imod at børn sove ude i deres barnevogn .. det er lidt synd synes jeg, for faktisk ville han måske sove bedre, hvis han kunne sove ude - i hvert fald en gang dagligt, til sin middagslur. En god grund til at lade ham sove ude, kunne være at det I lige nu forsøger ikke rigtigt virker ... Og derudover så ville det faktisk være en rigtig god idé at I putter ham og triller ham en lang tur midt på dagen, så han på den måde ender med at sove og igen får påvirket sit indre ur. Det ville også gøre at det problem I lige nu har med, at han vågner hver gang han flyttes, kunne undgås, fordi han ikke skulle flyttes, men kunne få lov til at sove videre i sin vogn...
Der er flere ting at gøre hos jer - men det første er at ændre på stå op tid, indføre fast rytme og rutine for spisning, leg, aktiviteter og søvn hele dagen igennem. Det er helt fint at han kun sover 2 lure dagligt, det må han meget gerne, men det vil være rigtig rigtig godt, hvis hans middagslur kunne komme til at vare 1 ½ time. Det er først når han sover mindst 1 ½ time at han kommer igennem de forskellige søvnstadier, som er rigtig vigtige for hans udvikling ... Og for at opnå dette er en fast rytme meget vigtig - og en tur i barnevognen midt på dagen sandsynligvis også :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, - det kan være appelsinbåde, store både af melon, blomme, fersken. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9.30-10 - far kan her evt. lægge sig med jeres dreng i dobbeltsengen eller putte ham i egen seng. Denne lur må gerne være kort.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller det kan være mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkeringe eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske med mme og puttes til middagslur kl 13.30-14 og må her meget gerne sove i 1 ½ time eller mere ... Start med at sætte ham op i barnevognen, lad ham kikke på verden og læg ham først ned, når han tydeligt viser træthedstegn og virker parat. Giv ham gerne flasken med mme og lad ham falde i søvn med den i barnevognen. Lad ham sove i barnevognen, når I kommer hjem, så han sover så længe han kan. Gå gerne i 1 ½ så han sikres at sove længe, netop fordi han holdes i bevægelse.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og ammes også af mor, når mor kommer hjem. Det er en dejlig måde at mødes på, når I har været adskilt i løbet af dagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes i egen seng og sover videre der til næste morgen tidlig.
Og så til jeres spørgsmål:
Med hensyn til at blive ammet og derefter vågne op, når han flyttes, så kan I overveje at lade ham ligge og falde i søvn i jeres seng og ikke flytte ham, før I selv går i seng. I kan også vælge at arbejde på, at han puttes i egen seng lige inden han falder i søvn, så han ikke vågner op og oplever at ligge et andet sted, men ammes og puttes lige der, hvor han registrerer at han nu ligger i sin seng og dermed forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Mad i løbet af dagen bør sættes i system, så han nu får grovere grødtyper, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, tryptofanholdige fødevarer, mad i hånden at gumle på selv osv. og så han får rigtig mad, før han får mælk.
Og ja, det er muligt at skabe faste rammer og ja det er nødvendigt at skabe en helt fast rytme - fast stå op tid om morgenen, fast putte tid i løbet af dagen og fast puttetid om aftenen. Faste tidspunkter for mad, aktiviteter i løbet af dagen og også hjælpe til at sove længere middagslur hver dag, så det indre ur, den cirkadiske rytme stille og roligt bliver selvstyrende.
At han lige nu helst vil ligge på maven, når I pusler, skyldes at han motorisk er rigtig godt igang. Det skal ses som et sundhedstegn. Prøv om I kan få ham til at deltage, giv ham en klud i hånden, tuben med salve eller lignende, der gør det mere interessant at ligge stille, når han skal skiftes.
Han bør få modermælkserstatning eller modermælk til han er 12 måneder gammel. Jeg vil foreslå at I bruger mme i hans madlavning og at far giver mme inden middagslur, men at mor fortsat ammer tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften. Derudover kan han få vand af kop og behøver ikke yderligere mælk. Det er netop vigtigt at han også lærer at drikke vand.
Mad i hånden bør være bløde frugtbåde som appelsinbåde, som han selv kan sidde og sutte saften ud af, gumle på. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker eller agurkeringe. Han skal naturligvis altid være under opsyn, når han sidder med noget. Giv ham ikke f.eks. æblebåde, da de knækker nemt og sætter sig fast i halsen og giv ham heller ikke frugt med skræl endnu ...
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt at arbejde videre med, rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske