Brev:
Drømmer om at vores datter skal få en bedre nattesøvn
20. december 2011
Alder:
17 mdr.
Drømmer om at vores datter skal få en bedre nattesøvn
Kære Helen.
Vi har en sund og dejlig datter på snart 17 måneder, der er glad og velfungerende på alle områder – lige med undtagelse af hendes søvn om natten.
Hendes rytme ser således ud:
6:45: Vågner hun (i mor og fars seng)
7:00: Havregrød + banan
8:30: Vuggestue
8:45: Frugt
10:45: Frokost
11:00-14:00: Middagslur
14:00: Eftermiddagsmad
15:00: Hentes fra vuggestue
16:00: Sundt mellemmåltid
17:30: Aftensmad
18:30: Bad (ikke hver dag)
19:00: Glas mælk + evt. banan
19:30: Puttes i egen seng (hvis vi kan – ellers må mor tage hende med ind i sin egen seng for at få hende til at sove)
22:00: Vågner og er ulykkelig (hvis hun kan trøstes, sover hun videre i egen seng)
01:00: Vågner og vil ikke sove videre i egen seng (kommer ind til mor og far)
Hun har aldrig sovet helt igennem. Det første års tid stod hendes seng inde hos os, da hun sov bedre, når hun kunne høre os. Også her havde vi problemer med at få hende til at falde i søvn – og forblive i den tunge søvn. Hun blev ammet frem til hun var et år, og fik siden mme, inden hun skulle sove. Hun har selv valgt flasken fra for ca. en måned siden.
Da hun omkring 12 måneder gammel begyndte at vågne, når vi gik i seng, flyttede vi hendes seng ind på hendes værelse, som ligger lige ved siden af vores soveværelse. I starten ville hun gerne lægges til at sove der, men efterhånden er det blevet svære og svære for os at få hende til at falde til ro i sin egen seng.
Vi har prøvet at gå frem og tilbage, når hun begynder at klynke eller rejse sig i sengen, efter vi har lagt hende. Vi har prøvet at nusse hende i søvn, holde hende i hånden og synge sagte for hende. Men det virker som tilfældighedernes spil, når det lykkedes os at få hende til at sove. Vi har aldrig forladt hende, når hun har grædt, og hun har aldrig grædt sig selv i søvn. Vi gør meget ud af, at hun skal føle sig tryg og mærke vores nærhed.
Uanset, hvor træt hun er – og også selvom hun selv har bedt om, at komme i seng (hun kan ikke tale endnu, men bruger ”tegnsprog”), kæmper hun en kamp for at holde sig vågen. Ofte bliver hun dybt ulykkelig og så hysterisk, at hun hyperventilerer, når vi putter hende, hvilket betyder, at det kan tage helt op til 1,5 time at putte hende.
Nogle gange må vi opgive og i stedet tage hende med ind i vores seng, hvor hun klamre sig til os – men falder i dyb søvn med det samme. Lige indtil vi rejser os for at gå, for så vågner hun og græder, indtil vi til sidst må gå til ro med hende.
Hvis hun falder i søvn i sin egen seng, vågner hun ved 22-tiden og er ulykkelig – og så starter vi forfra. Nogle gange kan vi få hende til at sove igen, andre gange må vi tage hende op og med ind i vores egen seng. Hvis hun falder i søvn i sin egen seng, vågner hun ved 01-tiden, er utrøstelig og vil ind til os, hvilket hun altid kommer. I vores seng sover hun ”rimelig” tungt, indtil mor står op. Så vågner hun med et sæt og vil med op.
Det skal siges, at hun altid har været og stadig er ekstremt morsyg – på trods af at far er der lige så meget for hende som mor. Det er kun mor, der kan putte. Kun mor, der kan få hende til at sove i forældresengen og kun mor, der kan trøste. Hvis mor ikke er hjemme, kan vores datter til nøds acceptere far, men putningen tager gerne lidt længere tid. Hvis vi begge er ude, og bedsteforældrene putter, er der som regel ingen problemer. Hun falder hurtigt i søvn, men vågner dog igen ved 22-tiden og skal trøstes, hvilket bedsteforældre også sagtens kan. Men når vi kommer hjem, vågner hun straks ved vores stemmer, også vil hun have vores nærhed.
Vi ønsker selvfølgelig at give vores datter al den omsorg, hun har brug for og gøre hende tryg i søvnen, men vi er efterhånden kommet der til, hvor vi ikke magter de evindelige gråd- og hysterianfald. Vi drømmer om rolige og gode putninger og om tid for os selv om aftenen og ikke mindst plads til os selv i dobbeltsengen om natten.
Hvad skal vi gøre? Hvilke retningslinjer vil du anbefale os at følge? Vi har din bog om søvn og har gennemprøvet alt. Vi har også læst de utallige indlæg om søvnproblemer i din brevkasse. Vi er rådvilde og også bange for at vores datter kommer til at styre vores liv hver eneste aften og nat.
Vi er klar til at gøre, hvad som helst. Bare vi alle tre kan få nogle gode nætter.
De bedste hilsner
De frustrerede forældre.