Svar: MME og gylp
20. december 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at det hos jer har været den helt rigtige beslutning at supplere amning med flaske og modermælkserstatning. I har en sulten dreng, der trives rigtig godt med at få begge dele og det er dejligt! :)
Nogle gange hjælper det at skifte til en anden type flaskesut, for der kan sagtens være en sammenhæng mellem hvordan mælken løber til barnet og hvor meget luft barnet sluger.
Det er nogle gange en fordel at vælge en sut, med færre antal huller, fordi mælken så ikke kommer for hurtigt, det giver tid og ro til at sutte, synke, sutte, synke. Men andre gange kan det være bedre at vælge en sut, som lader mælken flyde lettere til ham, fordi han så har lettere ved netop at holde en god spiserytme.
Nogle gange løber mælken dog så hurtigt at barnet næsten kløjs i det, fordi det går for stærkt og dermed sluger for meget luft. Andre gange kan hullet i sutten være så lille at han skal arbejde alt for meget og derved slipper, tager fat, slipper osv. fordi han skal kæmpe ekstra for at få mælken ud og så kommer til at sluge ekstra meget luft.
Du er her nødt til at forsøge dig frem og se, hvad der kan fungere bedst for jer :) Der er desværre ikke nogen faste regler for dette, du er nødt til at prøve dig lidt frem.
Det er normalt at børn der får flaske gylper mere end børn der får bryst. Det handler ofte om at det er lettere at spise af en flaske og at barnet derfor lidt får lidt ekstra, fordi det flyder let til barnet - og det er så det ekstra skvulp, der kommer retur. Det er helt okay at jeres dreng gylper, men hvis det bliver i en mængde, hvor han ikke tager nok på og ikke når at optage næringen fra mælken, fordi de går retur, så er det vigtigt at få lægen til at se på ham. Med den alder han har, så skyldes det dog sandsynligvis at han overspiser lidt, fordi han nu suppleres med ekstra mælk på flaske.
Det kan også være en rigtig god idé at give lidt mindre og lidt hyppigere måltider, fordi jeres dreng så ikke "skvulper over", men når at fordøje mælken lidt bedre.
Nogle gange kan det også være en god idé at holde en lille pause undervejs i måltidet, hvor han lige får lov til at bøvse, evt. blive skiftet og derefter kan han så få mælk igen. Hvis du ammer og supplerer med flaske, kan pausen ligge imellem bryst- og flaskemåltidet.
Det kan være en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ligger lidt højt med hovedet efter måltidet, fordi det at ligge lidt højt med hovedet kan gøre at mælken bedre bliver i maven. Du kan elevere madrassen i hovedenden ved at lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen.
Prøv også at tilpasse spisetidspunktet, så han umiddelbart skal sove efter at have fået mælk og ikke skal være aktiv, tumle og trille rundt lige efter at han har spist.
Og så kan det faktisk også være en rigtig god idé at forsøge med en speciel erstatning mod refluks. Det kunne være Enfamil AR der sælges på apoteket. Den fungerer ved at være tynd i flasken og først blive tyk i maven. Den er således let at drikke for barnet, men bliver lettere i maven.
Med hensyn til afføring, så anbefales det at man søger for at holde gang i barnets mave så han så vidt muligt har afføring en gang i døgnet, hvis han får fuld flaske med modermælkserstatning. Men da jeres drenge både får modermælk og modermælkserstatning og ca ½ af hver, så behøver han ikke have afføring hver dag. Der bør dog normalt ikke gå mere end et par dage imellem og det lyder fint med afføring hver 2. eller 3. dag som hos jer. Går der længere tid imellem og begynder han at virke irriteret af det, have ondt, gylpe mere osv. så vil det være en god idé at du giver ham lidt laktulose for at holde maven igang.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske