Svar: Hvordan får jeg min søn til at sove igennem?
7. juli 2003
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Søvn er et fundamentalt behov for alle mennesker, så jeg kan godt forstå at det ville være dejligt, hvis din søn kunne flytte sin sovetid frem til om natten.
Det lyder som om I allerede har nogle gode rutiner og han har et godt sovemønster. Hvis du vil flytte hans sove tidspunkt, så er det helt rigtigt det du gør med at give ham et ekstra måltid lige inden du selv går i seng. Børn har en utrolig evne til at kunne spise i søvne og du kan godt give ham en flaske på det tidspunkt uden at lave for meget postyr, med at tænde lys, snakke osv.
Det tager lidt tid at få ændret på tingene, du må godt give det et par uger. Han er endnu ikke 6 mdr. gammel og kan derfor godt stadig have behov for mad om natten. Men i løbet af den næste måneds tid, kan du måske få ændret lidt på dette. Hvis det ikke lykkes, må du glæde dig over at i som forældre har god tid sammen om aftenen, hvilket jo også er vigtigt.
Hvad er det at sove igennem? Hvis du mener om han kan sove 6 timer i træk gennem natten fra kl 24 til 06, Ja det kan han godt med den alder han har. Men nogle børn sover meget og andre sover ufatteligt lidt.
Når han vågner om morgenen kan det både være fordi han er ved at være udsovet og også fordi han måske sover meget let og her drømmer meget. Nogle børn kan under den lette søvn, der hedder REM-søvn, sige lyde og bevæge sig eller kortvarigt vågne helt op. Tit vil barnet ofte have brug for at sove videre på dette tidspunkt.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske