Brev:
Fra dobbeltseng til egen seng
20. december 2011
Alder:
13 mdr.
Fra dobbeltseng til egen seng
Kære Helen
Først må jeg sende dig en stor tak! Sidst jeg skrev til dig, var vores nætter helt igennem forfærdelige med mange opvågninger og en ulykkelig lille pige. Lige efter jeg fik svar fra dig, lærte Johanne at kravle og lærte at sove videre på maven - og så løste problemerne egentlig sig selv.
Så røg vi igen ind i en periode med dårlig nattesøvn - og denne gang endnu værre. Johanne blev puttet i egen seng, på eget værelse (har haft eget værelse siden hun var 6 mdr.) Putningen tog laaaang tid med op/ned metoden og ofte skulle hun vugges i søvn og så listes ned i sengen (så intet under, at hun vågnede flere gange hele aftenen og natten og skreg efter en varm favn). Jeg har mange, mange nætter skullet sidde op med hende at sove, fordi hun absolut ikke ville ned i sengen igen.
Så tog jeg dit svar fra sidst frem igen og gav samsovning en chance mere. Johanne blev derfor puttet i egen seng og så hentede jeg hende ind i vores seng, når hun blev ked af det om natten. Men niksen om den bette ville sove i vores seng.
Derfor har vi nu flyttet fuldstændig rundt og rykket soveværelset ind på hendes værelse, så hun ikke skal ind i et helt andet rum og sove. Og hold nu op, hvor har det gjort underværker! Efter lidt tilvænning puttes Johanne nu i vores seng (på hendes værelse) og nu lægger hun sig bare ned med sine puttebamser og sin sut og så ligger hun og nusser sin mor i ansigtet indtil hun falder i søvn! Jeg er målløs!
Nætterne er fortsat lidt urolige, men når hun klynker lidt, trækker jeg hende ind til mig og så sover hun trygt videre. Det er simpelthen bare så fantastisk! Og så er min kæreste og jeg egentlig bedøvende ligeglade med at sove under billeder af Peter Plys og svampebob og dele seng med en sparkende 1-årig. Hvis det er det, der skal til, for at Johanne er tryg, så er det det, vi gør!
Hendes egen seng står op imod min side af sengen, men hun har haft så mange dårlige oplevelser med sin seng og dårlige putninger og natteroderi, så hun kan blive helt panisk, når hun skal over i sengen. Jeg har fjernet tremmerne i den ene side, så hendes seng bliver en del af vores, men det hjælper hende ikke rigtig.
Så mit spørgsmål er; hvordan hjælper vi hende bedst til at falde i søvn i sin seng igen? Det behøver ikke at være lige nu, for vi trives egentlig godt med bare at følge Johanne i hendes behov for tryghed og nærhed, men på sigt vil vi jo gerne sove i samme rum, men i hver vores seng:)
Men endnu engang tusind tak for dit tidligere svar...... det hjalp mig til at give det med barn i dobbeltsengen en ekstra chance (for jeg havde egentlig afskrevet den mulighed). Men det har seriøst reddet mig fra at hoppe ud af vinduet;)
Hilsen