Svar: Søvn i løbet af dagen - 9 mdr.
20. december 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i din drengs alder have brug for at sove 2 lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Der sker så meget med dem både motorisk og mentalt at de har brug for disse afbræk i løbet af dagen, fordi de netop når de sover, får bearbejdet en masse stimuli og oplevelser og kroppen får mulighed for at finde ro og få fornyet energi. Samlet vil de ofte sove 2 ½-3 timer og dette altså fordelt over to lure. I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med kun en lur dagligt.
Du fortæller at din dreng ofte sover 3 timer i løbet af dagen, enten af to omgange eller af en lidt længere middagslur - og han får således sit søvnbehov dækket. Og du fortæller også at der er mulighed for fleksibilitet, så når han har været tidligt oppe og virker træt om formiddagen, så får han lov til at sove en formiddagslur, men når han virker okay med at være oppe og kan nøjes med en lur, så får han kun den ene lur.
Du beskriver en dreng der umiddelbart virker glad og tilfreds, han er nysgerrig og har masser af gå på mod, vil rigtig gerne følge med i hvad der sker omkring ham og han lyder til at trives rigtig godt. Det lyder derfor som om at han trives med den fleksiblitet der er omkring han søvn om dagen lige nu.
Det kan godt være at han lige nu er ekstra aktiv og meget interesseret i alt hvad der sker og derfor har svært ved at overgive sig til søvnen og det ses at børn i denne alder har en periode, hvor de generelt sover lidt mindre. Det ændrer sig dog ofte igen, i takt med at han bliver kørt ind i dagplejen og vænner sig til alt det nye og det kan sagtens tænkes at han de næste måneder stadig vil have brug for at sove 2 lure dagligt de fleste dage. Det kan også sagtens tænkes, at han vil have brug for det hjemme, men i dagplejen ofte vil nøjes med kun en lur. Og den fleksibilitet må der være.
Så længe din dreng trives med den søvn han får og der er fleksibilitet indeover, så han får den søvn han har behov for, så er det helt okay at han sover som han gør.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske