Svar: Vugges & gynges i søvn
16. december 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Tusind tak for dine dejlige ord til mig og især om min bog. Det er rigtig dejligt at høre, at den har hjulpet dig så godt og at du nu kan glæde dig over at din dreng elsker at putte i dine arme ... tak :) Hvis du er glad for søvnbogen, så burde du også læse "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvori jeg måned for måned beskriver barnets udvikling og især med fokus på barnets følelser og behov :)
Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i at lige nu skal du gøre det der virker hos jer og det betyder at din dreng gerne må sove på sansegyngen om dagen og at du godt kan vugge ham lidt og dermed hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner og har brug for dette. Det er okay.
Med hensyn til at svøbe ham, så lyder det som om at han er ved at være lidt træt af dette. Han har en alder nu, hvor han naturligt gerne vil kunne skifte stilling og ændre på sin sovestilling under søvn, han vil gerne kunne sparke, bruge benene, flytte på armene, evt. trille lidt rundt på siden og det er okay. Derfor bliver han frustreret, når svøbet hindrer ham i dette.
Samtidig har han dog stadig en alder, hvor han naturligt ikke kan styre sine bevægelser fuldt ud og derfor får han nogle gange skubbet til sutten uden at det er med vilje eller får vække sig selv, fordi han rumsterer så meget rundt og har svært ved at blive lagt rigtig og finde ro. Og derfor må du prøve at finde balancen mellem at han skal svøbes eller hjælpes til ro og også skal have lov til at skifte stilling og flytte på sig under søvn.
Det kan være svært med den overgang, så du må prøve dig lidt frem. Det kan godt være en idé at du svøber ham mindre, løsere. Du kan også prøve om en dyne puttet godt omkring ham vil være nok .. måske sover han i en voksipose eller lignende i sin barnevogn, den kan også bruges indedøre i hans seng.
Det vil også nogle gange hjælpe, hvis du kan stå ved ham, holde hans hænder i dine, holde hans hænder ved hans krop, så han mærker at du er der og mærker tyngden og roen fra dine hænder. Så i stedet for at svøbe ham, pakke ham ud, svøbe igen, pakke ud og blive ved sådan, så prøv i stedet at holde hans hænder og holde dine hænder på ham imens han ligger ned. Så du på den måde får ham videre i søvnen og han tilsidst lærer at sove uden at behøve hverken svøb eller hænder.
Når han vågner op med jævne mellemrum, så er det fordi han har svært ved at skifte mellem de forskellige søvnfaser, altså svært ved de skift der er mellem at han sover let og sover dybt og sover let igen.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Netop i 3-4 månedersalderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere og det er sandsynligvis det du oplever tydeligt hos jer lige nu. Det er dog først i 6-8 måneders alderen, at non-REM-søvnen begynder at minde om den form for non-REM søvn, vi voksne og ældre børn har.
Det betyder altså at jeres søn, aldersmæssigt er der, hvor han naturligt begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med ca 45 minutters intervaller og det er således helt normalt og helt forklarligt, at I ofte oplever at han har tendens til at vågne, netop når han skifter mellem sine søvnfaser ...
Og det bedste du kan gøre er altså at forsøge at hjælpe ham videre i søvnen der hvor han ligger, så han ikke tages op, ikke vækkes yderligere, men i stedet lulles til at sove videre og få den søvn han har behov for :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske