Brev:
Vugges & gynges i søvn
16. december 2011
Alder:
4 mdr.
Vugges & gynges i søvn
Kære Helen.
Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej.
Jeg tror alligevel at jeg var lidt for hurtig, da jeg skrev til dig sidst, at jeg ikke fik alle detaljer med, og derfor ikke helt svar på hvad jeg egentlig ville. Som sagt så vugger jeg min søn i søvn hver aften. Siden jeg har læst din bog, lægger jeg ham fra mig lige inden han falder i søvn (hvilket jeg troede var umuligt). Han falder så i søvn, men vågner kort efter og kan gøre dette mange, mange gange! Før gik jeg ind og tog ham op og blev faktisk ret irriteret på ham, og vuggede videre. Men nu putter jeg ham ind i dynen, giver ham sutten og lægger min hånd på ham. Han falder i søvn med det samme! Men som sagt skal jeg gentage dette mellem 2 og 10 gange fordelt på en times tid :) Hvad kan det skyldes?
Men altså.. Jeg fik ikke nævnt sidst at han om dagen sover på en sansegynge. En gynge jeg har hængende inde i stuen, som han i øvrigt sover fantastisk på! Men det er jo nok fordi at når han piber lidt og er ved at vågne efter en halv time/time så puffer jeg lige til den og så sover han videre, og får to lange lure og en kort. Jeg har prøvet ikke at puffe til den, og så vågner han og virker ikke helt tilfreds, og bliver træt igen kort efter. Så får han en rigtig øv dag med masser af små lure. Han er jo simpelthen afhængig af at blive gynget ellet vugget både dag og aften.
Min egen sundhedsplejerske siger at han vokset fra det og at det bare gælder om at få ham til at sove. Han er rigtig glad for den, og falder faktisk søvn med det samme. Er det okay at gynge ham, eller hvordan skal jeg lige snige mig uden om den?
Du anbefalede mig at jeg skulle svøbe ham mens jeg ammede ham til aften, og derefter lægge ham i seng så skiftet fra favn til seng ikke blev så stor. Han bryder sig overhoved ikke om at være svøbt når han lægger i mine arme. Han vil gerne have sin hold på mit bryst. Så jeg svøber ham efter jeg har ammet, vugget om lagt ham i seng (det finder han sig i, og falder i søvn). Men så vågner han jo kort tid efter og brokker sig over ikke at kunne komme "fri". Jeg løsner selvfølgelig, og han tager armene op og falder i søvn. Højst 2 minutter. Så river han sutten ud af munden (ikke bevidst) river sig selv i ansigtet og kan ikke rigtig finde ro igen. Jeg svøber ham igen, og sådan fortsætter det faktisk. Han prutter en del, men det virker ikke til at han er generet af det. Men kan det skyldes luft i maven at han ikke vil være svøbt? Eller skal jeg bare fortsætte med at pakke ind og pakke ud ;)
Sikke en masse spørgsmål jeg alligevel havde! Igen tusind tak for en fantastisk bog. Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :) Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhoved er et problem!
Hilsen Maria