Svar: Vil ikke sove uden bryst i munden
16. december 2011
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres dreng har rigtig meget brug for brystet om natten og som jeg læser jeres brev, så ligger han faktisk tæt op af mor og med brystet i munden hele natten igennem. Det lyder hyggeligt, men også hårdt og jeg kan godt forstå at I gerne vil have ændret denne vane. Det vil være godt for jer, men bestemt også for ham på sigt ... :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og jeg synes I skal prøve at give ham skemad to gange dagligt nu. Det er ikke store mængder han skal have, det er fint, hvis han kan spise ½ dl af gangen, så hvis han får lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos om aftenen og derudover ammes rigtig godt hele dagen igennem, så er I sikre på at han ikke behøver mælk midt nat.
Det er naturligt at han skal have brystet for at falde i søvn og mælk er en vigtig del af hans putteritual, både om dagen og om aftenen. Det er også naturligt at børn i denne alder ofte har brug for mælk aften (20), sen aften (23.30), midt nat (03) og tidlig morgen (06) og i flere gange i løbet af dagen og den amning der forsvinder er amningen midt nat, altså 03. Denne forsvinder dog ofte først i 6 måneders alderen - men han skal naturligvis nu kunne sove 3-4 timer uden at have brystet i munden, vågne op, blive ammet igen og så sove videre igen uden brystet i munden.
At barnet kan undvære brystet handler også om at barnet skal lære at sove med et nyt ritual. Lige nu forbinder jeres dreng jo det at sove med at blive ammet og være i mors favn og derfor søger han naturligvis dette igen og igen, fordi det gør ham tryg.
Når du ønsker at fjerne brystet, skal det derfor erstattes af noget andet og det behøver ikke være sut eller flaske, faktisk tværtimod, for han bør lære at sove uden at have noget i munden og i stedet kan du erstatte med f.eks. en klud, kærtegn, beroligende hænder eller beroligende ord.
Start med at amme ham, som du plejer, så han får mælk inden han skal sove. Men prøv at lægge ham fra dig, og afbryd amningen før han falder helt i søvn. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen og skal heller ikke sove dybt, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Når du ammer ham, så have en klud ved brystet, som du lader følge ham fra brystet / din favn og ned hvor du putter ham.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder beroligende på ham, lul ham til ro, ligger han i barnevognen, kan du trille ham og du kan også overveje at tage barnevognen i brug om aftenen, hvis han om dagen formår at sove godt i den. I kan også overveje brio-bedrockers, så I har mulighed for at vippe sengen og på den måde lulle ham til ro - så den genkendelighed han har fra dagen, følger med om aftenen.
Når han så søger brystet om natten, så tag ham over til dig, læg dig med ham og giv ham evt. brystet kortvarigt. Lad ham die og finde roen, men derefter skal brystet lirkes ud af munden på ham og dine kærtegn, beroligende hænder skal stille og roligt tage mere og mere over. Du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.
Netop at tage ham over i din seng, tilbyde brystet, lirke brystvorten ud af munden på ham og igen og igen berolige på ny måde kan være en god løsning for jer, hvis du vil undgå for meget gråd og ulykkelighed.
En stram t-shirt som du selv nævner kan være en god idé, så han ikke selv finder brystet, men så det er dig der styrer, hvornår brystet tilbydes. Og det er også en rigtig god idé, hvis du kunne lade ham sove for sig selv i egen seng, så han ikke ligger tæt op af dig.
Din mælk dufter og han vil naturligt søge brystet igen og igen, når han kan mærke at mælken er der. Han er afhængig af mælken og brystet og det er meget svært for ham at undvære det og acceptere ikke at kunne få mælken, hvis mælkebaren er lige foran ham. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé at han ammes, puttes i egen seng, tages op og ammes og derefter puttes i egen seng igen. Så brystet ikke frister ham, når han egentlig skal sove.
En anden mulighed er at far tager over. Far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt. De to kunne i princippet sove sammen og far kan putte med jeres dreng præcis som du plejer at gøre, men kan af gode grunde ikke amme. Far kan altså godt nogle gange være heldig med at få introduceret et nyt ritual og lært jeres dreng at sove uden bryst. Virker jeres dreng meget tørstig kan han tilbydes lidt vand ...
Du spørger også til udvikling, stimulation og hvad du kan lave med ham og gode bevægelege i denne alder kan være:
- At gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje, det er god styrke til armene
- At støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side
- At hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave. Gerne ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen
- At hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante, at få fat i
- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene
Og så vil jeg også anbefale dig at kikke lidt nærmere på alle mine bøger. I min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" kan du læse om hvordan han udvikler sig måned for måned og især med fokus på hans følelser og behov.
I min bog "Sådan får du dit barn til at sove" kan du læse om hvordan han i 6 måneders alderen helt lærer at sove uden brystet om natten.
Og i min bog "Helens bog om børn og mad", kan du læse om skemaden, finde masser af opskrifter og dagsplaner, læse om de forskellige fødevarer og fine råd til hvordan I skridt for skridt kommer videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske