Brev:
Min søn på 5½ måned mangler appetit
7. juli 2003
Alder:
5 mdr.
Min søn på 5½ måned mangler appetit
Hejsa!
Jeg har en søn på 5½ måned som spiser virkelig lidt. Faktisk spiser han ikke mere end hvad han gjorde da han var lige omk. 3 måneder. Han spiser dagligt ca. 700-800 ml mme/vælling (og det sker ikke sjældent at det er mindre endnu). Indtil han var knapt 3 måneder havde han en stor appetit, men så faldt den ganske drastisk over en periode. Han kan stadig ikke finde ud af at spise med ske, og er heller ikke særligt interesseret.
Jeg har hele tiden fået at vide at det var ok. Og han tog da også stadig langsomt på. Men det blir mindre og mindre, mellem de to seneste vejninger havde han taget 150 gram på på 2½ uge.
Han vejede ved sidste vejning 7,5 kg og han er 70 cm. Der ud over er han inden for den seneste måned blevet aldeles aktiv, møffer rundt og kommer op på alle fire og gynger hele tiden, men det har bestemt ikke ændret på hans appetit.
Det bekymre mig lidt, dels fordi jeg tænker på om han i det hele taget får væske nok (hans bleer er ofte ikke særligt våde, og ret gullige). Dels fordi jeg synes det virker unaturligt at han ikke er mere sulten nu end da han var tre måneder. Er der et eller andet typisk det kan være når et spædbarn har nedsat appetit, f.eks. mangle på et eller andet? Det skal måske nævnes at han har været flaskebarn altid.
Med venlig hilsen
Lise