Svar: Koncentration og sociale kompetencer
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Til en vis grad er det arveligt. Vi er forskellige af temperament, vi lærer og tilegner os viden forskellige og nogle er hurtige, aktive, energiske og har svært ved at sidde stille, nogle er altid først "tag mig, tag mig" og andre er mere tilbageholdende, stillesiddende, skal lige se tingene lidt an inden de melder sig på banen og vil heller studere detaljerne på bolden end sparke til den ...
Det er helt fint at vi er forskelige og det skal der være plads til og det lyder også som om at børnene i dagplejegruppen er forskellige og lære forskelligt og derfor også skal mødes forskelligt ... :)
Hvis jeres dreng har "krudt i numsen", så er det vigtigt at han får mulighed for at brænde noget krudt af i løbet af dagen. Han skal have lov til at bruge sig selv motorisk, bruge sig selv fysisk, så han ikke har så stor en uro i sin krop - fordi han derefter naturligt bedre vil kunne sidde stille og koncentrere sig. Det er derfor vigtigt at han får lov til at tumle rundt, kommer uden for og leger, cykler (løbecykel eller scooter), klatrer, prøver at spille bold osv. Og når han skal ind, så er det naturligt at han så inde skal prøve at lave mindre aktive ting, hvor han mere skal bruge sit hoved og sin finmotorik.
Jeres dreng skal også lære at være social, det er ikke noget børn kan, det skal de hjælpes til. Børn lære at være sociale af den måde vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Når børnene i dagplejen leger, når de skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. så lærer de at begå sig socialt. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem.
Det er helt normalt at jeres dreng ikke ved, hvordan kan skal kontakte de andre børn hensigtsmæssigt, det er helt naturligt at han har ...
... brug for hjælp til at skabe kontakt. Derfor er der en vigtig opgave for jer som forældre og for dagplejer og andre voksne i at hjælpe ham når han gerne vil i kontakte med andre, når han forsøger at være social.
At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.
Man kan sagtens lære børn visse sociale færdigheder som at gå hen og spørge om nogen vil lege, eller at sige undskyld, når man kommer til at gøre noget som er forkert, ligesom jeres søn også fint kan lære at sige "tak for mad" eller lignende. Det er i princippet let nok at lære børn dette. Men social intelligens er mere end dette. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Så når jeres dreng gerne vil i kontakt med de andre børn, så skal I eller en anden voksen tage ham i hånden, gå hen til de andre og hjælpe ham med at tage kontakt "hej, hvad hedder du?", "må xx være med i din leg?", "det er en fin bil du har, må vi se den?" osv. så han på den måde for nogle redskaber til at kontakte andre og lærer, hvordan man gør.
Når han tager legetøjet fra de andre, så de bliver kede af det, sure eller frustrerede, så skal han hjælpes til at vide, at det er fordi han reagerer som han gør "xx bliver ked af det, når du tager bilen fra hende" og den pige det går ud over skal også lære, hvad der sker "xx vil bare se din bil, så får du den igen". Begge børn skal lære, hvad det de gør, gør ved den anden og som voksne skal vi hjælpe dem med dette :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Frugtmos og børn
Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.
Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.
Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...
Nakkefoldsscanning
En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.
Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.
Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.