Annonce

Annonce

Svar: Koncentration og sociale kompetencer


30. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Til en vis grad er det arveligt. Vi er forskellige af temperament, vi lærer og tilegner os viden forskellige og nogle er hurtige, aktive, energiske og har svært ved at sidde stille, nogle er altid først "tag mig, tag mig" og andre er mere tilbageholdende, stillesiddende, skal lige se tingene lidt an inden de melder sig på banen og vil heller studere detaljerne på bolden end sparke til den ...

Det er helt fint at vi er forskelige og det skal der være plads til og det lyder også som om at børnene i dagplejegruppen er forskellige og lære forskelligt og derfor også skal mødes forskelligt ... :)

Hvis jeres dreng har "krudt i numsen", så er det vigtigt at han får mulighed for at brænde noget krudt af i løbet af dagen. Han skal have lov til at bruge sig selv motorisk, bruge sig selv fysisk, så han ikke har så stor en uro i sin krop - fordi han derefter naturligt bedre vil kunne sidde stille og koncentrere sig. Det er derfor vigtigt at han får lov til at tumle rundt, kommer uden for og leger, cykler (løbecykel eller scooter), klatrer, prøver at spille bold osv. Og når han skal ind, så er det naturligt at han så inde skal prøve at lave mindre aktive ting, hvor han mere skal bruge sit hoved og sin finmotorik.

Jeres dreng skal også lære at være social, det er ikke noget børn kan, det skal de hjælpes til. Børn lære at være sociale af den måde vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Når børnene i dagplejen leger, når de skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. så lærer de at begå sig socialt. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem.

Det er helt normalt at jeres dreng ikke ved, hvordan kan skal kontakte de andre børn hensigtsmæssigt, det er helt naturligt at han har ...


Annonce

... brug for hjælp til at skabe kontakt. Derfor er der en vigtig opgave for jer som forældre og for dagplejer og andre voksne i at hjælpe ham når han gerne vil i kontakte med andre, når han forsøger at være social.

At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.

Man kan sagtens lære børn visse sociale færdigheder som at gå hen og spørge om nogen vil lege, eller at sige undskyld, når man kommer til at gøre noget som er forkert, ligesom jeres søn også fint kan lære at sige "tak for mad" eller lignende. Det er i princippet let nok at lære børn dette. Men social intelligens er mere end dette. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Så når jeres dreng gerne vil i kontakt med de andre børn, så skal I eller en anden voksen tage ham i hånden, gå hen til de andre og hjælpe ham med at tage kontakt "hej, hvad hedder du?", "må xx være med i din leg?", "det er en fin bil du har, må vi se den?" osv. så han på den måde for nogle redskaber til at kontakte andre og lærer, hvordan man gør.

Når han tager legetøjet fra de andre, så de bliver kede af det, sure eller frustrerede, så skal han hjælpes til at vide, at det er fordi han reagerer som han gør "xx bliver ked af det, når du tager bilen fra hende" og den pige det går ud over skal også lære, hvad der sker "xx vil bare se din bil, så får du den igen". Begge børn skal lære, hvad det de gør, gør ved den anden og som voksne skal vi hjælpe dem med dette :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy

En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.

Social angst og skoleudsættelse

Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...

Læs hele brevet og Helens svar


23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.

Start i dagpleje - reaktion

Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....

Læs hele brevet og Helens svar


17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Dagplejestart - 11 mdr.

Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...

Læs hele brevet og Helens svar


10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.

Bekymring for sproglig og motorisk udvikling

Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...

Læs hele brevet og Helens svar


6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Sidder ofte i W-stilling

Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

Små børn skal have mulighed for at bevæge sig så meget som muligt i dagligdagen. Men, en hoppegynge anbefales ikke.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben, og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge. Når barnet sidder i en hoppegynge, er det en passiv bevægelse, og selve hoppet kan give barnet mange stød op i ryggen.

De fleste børn begynder omkring 6 måneders alderen at lave hoppebevægelser, og de vil ofte gerne hoppe på forældrenes skød....

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder


Annonce