Brev:
Fortsatte natteproblemer
29. november 2011
Alder:
10 mdr.
Fortsatte natteproblemer
Kære Helen,
Jeg læser og læser din hjemmeside i håb om, at finde de vise sten. Jeg har desværre ikke fundet dem endnu, trods dine mange gode svar. Så med frygt for, at du snart er træt af os og vores evigt tilbagevendende problem, tillader jeg mig igen at skrive til dig.
Problemet er fortsat vores lille søn Casper, der bliver 10 måneder om et par dage.
Han vågner fortsat om natten - og rigtig mange gange i løbet af natten.
Du får lige hele hans døgnrytme:
Vågner ca. 06.00
Vi spiser morgenmad 06.30 - havregrød med mælk
Han afleveres i vuggestue ml. 8 - 8.30
Får brød og mælk i vuggestuen ca. 9.15
Sover til formiddag ca. 10 i alt fra 45 min. til 1 time
Spiser frokost i vuggestuen ca. 11 og drikker mælk
Sover til eftermiddag ca. 14 og ca. 1 1/2 time
Får eftermiddagsbrød ca. 14.30 og mælk
Bliver hentet ved 16 tiden
Vi leger og hygger og spiser aftensmad senest 17.30
Kl. ca. 19 bliver han lagt til at sove, der er han meget træt
Når han skal sove, får han en flaske at sove på. Han holder selv flasken mens han ligger nede i sengen og lægger den selv fra sig, inden han lægger sig til at sove.
Når han bliver lagt har han tillige en putteklud, som han ynder at trække op foran ansigtet.
Der går max 3 timer, så vågner han første gang. Han starter med at klynke, hvilket ændres til skrig, hvis han ikke får en flaske.
Når han så får sin flaske, drikker han ca. 100 ml. hvorefter han falder i søvn igen. Han er aldrig rigtig vågen, så jeg kan ikke nå at tage flasken fra ham, mens han har øjnene åbne, som jeg kan se, at du skriver til en anden mor, at hun skal gøre. For hans øjne er som sagt aldrig åbne, med mindre jeg tager ham op af sengen, men så vrider han sig voldsomt og giver udtryk for, at det er bestemt ikke det, jeg har lyst til eller mener mor !!!
Herfra fortsætter opvågningerne med intervaller alt fra 15 min - 1 time, så vi på en "normal nat" er oppe min 5 gange. Med lidt held kan vi først på morgenen få 2 timers nattesøvn i træk.
Det skal dog siges, at han ikke får flasken hver gang han vågner. Nogen gange skifter vi bleen på ham, hvilket kan få ham til at falde til ro igen, men hvis vi blot prøver at give ham puttekluden eller en sut, bliver han meget vred og vrider sig i sengen og giver klart utryk for, at han ikke er tilfreds med vores beslutning.
Vi har tillige prøvet at ae ham over panden, tale sagte til ham o.s.v., men han bliver bare mere og mere hidsig.
Nu er vi nået dertil, hvor vi på skift lægger på hans værelse ved siden af hans seng på en madras, så den anden kan få lidt søvn.
Jeg tror, at jeg kan tælle på en hånd, de nætter, hvor vi kun har været oppe og give ham en flaske ved 23 tiden og ved 5 tiden, og nu er han trods alt 10 måneder.
Jeg ved godt, at der er forskel på børn, men vores datter sov igennem fra hun var 6 måneder, så jeg tænker, at vi må gøre noget forkert denne gang, som vi ikke gjorde med Sarah ???
Jeg kan oplyse, at Casper har været igennem 2 gange penicillin for mellemørebetændelse (sidste kur afsluttede for 1 uge siden), han snotter stadig lidt og har lige fået sin første tand. Med alle de udfordringer, kunne man jo fristes til at sige, at det er det, der spiller ind, men hvordan forklarer jeg så alle de andre måneder med mange opvågninger ???
Jeg ved ikke, om jeg bare skal betragte det som endnu en fase, men så håber jeg i givet fald, at det er en fase, der snart går over :0)
Tak for dine altid opmuntrende svar... de giver fornyede kræfter - for et stykke tid :0)
Kærlig hilsen Mette og familie