Svar: Vågner og græder om natten
29. november 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du både har læst min bog og også har været til et af mine foredrag:) Det lyder også som om at du har rimeligt styr på hvad der sker hos jer, men det gør det naturligt ikke mindre hårdt ...
Alder og udvikling spiller naturligt ind hos jer, separationfasen sætter stærkt igennem og jeres dreng har på den ene side brug for at klynge sig til jer, mærke at I er der, føle jer tæt og brug for masser af fysisk kontakt og på den anden side, har han brug for at være sig selv, brug for at ligge alene, afviser jeres nærhed og vil gerne selv ... Det er en rigtig svær balance at finde, især når han skal sove.
Som jeg læser dit brev, så sover I i samme værelse. Normalt sover han i sin tremmeseng og da det ikke fungerede så godt, fordi du skulle op hver gang, så har I forsøgt at han sover hos jer i sengen, hvilket heller ikke fungerer.
Jeg vil foreslå at du prøver at fjerne tremmerne fra hans sengs ene side og kobler hans seng sammen med din, så han kan ligge i sin egen seng, men stadig lidt på afstand af dig. Det vil give ham mulighed for at tumle rundt, skifte stilling, krybe lidt op og rundt i sengen - finde sig tilrette på egen hånd - og du vil samtidig også kunne lægge en beroligende hånd over på ham, berolige ham ved at lade ham mærke at du er der, uden at du behøver stå ud af din seng og hvor han samtidig også lærer at sove for sig selv.
Det vil være en rigtig god måde netop at imødekomme hans behov for både at føle dig nær og også behov for at være sig selv ...
Han må i princippet gerne sove i de mærkeligste stillinger og det er rigtig fint, hvis du netop med en hånd på hans mave og lidt stille vuggen, der hvor han ligger kan få ham videre i søvnen. Det er en god måde at hjælpe ham på, fordi vi må gå ud fra at han på sigt naturligt i takt med at han bliver mere mobil, selv vil kunne skifte stilling og finde roen om natten. Det er derfor godt at hjælpe ham videre på denne måde fremfor at vænne ham til at komme op i favn, få sut eller få mælk, for at få ham videre i søvnen. Det er vigtigt at finde nogle rutiner, som både anerkender hans alder og behov, men som også sikrer jer gode forudsætninger for at han på sigt kommer til at sove igennem ...
I skal naturligvis sikre jer at han ikke er syg, har ondt i ørerne, ondt for tænder eller andet det spiller ind på hans gråd om natten. Børn der græder meget i søvne, kan godt have disse problemer og det er vigtigt at sikre at han ikke har smerter, men bliver behandlet hvis det er nødvendigt.
Det er korrekt at de fleste børn sover igennem når de er 1 år. Det vil sige at de får mælk aften og evt. sen aften og derefter sover de til næste morgen tidlig. De har evt. behov for et enkelt stillingsskift og måske hjælp til at få dynen om sig en enkelt gang i løbet af natten, men ellers sover de ... så lad os håbe at det også gælder jer.
Krydser alt hvad krydses kan for at det skal lykkes .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske