Svar: Væske nok og tage flaske
29. november 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Alexanders mor
Det lyder som om at det hos jer, kunne være et forsøg værd, at se om jeres dreng kunne lære at tage imod en flaske. Både fordi han generelt ikke drikker særligt store mængder væske, men også fordi at han naturligt, hvis han ikke får væske nok i dagtimerne, vil søge det ekstra om natten.
Du kan naturligvis godt amme ham tre gange om natten - aften, sen aften og tidlig morgen. Men da han lige nu er i stand til at sove igennem uden amningen sen aften og du skal være frisk når du skal på arbejde, så ville det være dejligt hvis han kunne indtage mere væske i dagtimerne end om natten.
Du kan forsøge med en flaske med elastisk flaskesut, det laver blandt andet Pigeon og Tommy Tippee og børn der foretrækker brystet, vil nogle gange acceptere denne type flaskesut. Hvis han bruger almindelig sut, kan du også forsøge at finde en flaske der ligner denne, så han ikke skal forholde sig til flere sutteteknikker end højst nødvendigt. NUK har også en flaskesut i naturgummi, flad model med ventil - det virker også nogle gange rigtig godt. Den bredere flade model, som fylder mere i barnets mund, får nogle gange barnet til at tage fat og sutte. Mener de sælges i blandt andet superbest.
Hvis det er smagen af mælk han ikke bryder sig om, så kan det nogle gange hjælpe, hvis du kunne malke ud, så det er din mælk han får. Du kan også forsøge med kogt vand eller lidt kamillete, som er mere neutralt i smagen, for at se om han så vil acceptere flasken.
Nogle babykopper er for store og det er svært for barnet at drikke af dem. Det svarer næsten til at vi skulle drikke af en skål ... :) Derfor er det en god idé at tilbyde ham vand af et snapseglas, som passer i størrelsen til hans lille mund.
En måde at få ham til at indtage mere vand på, kan også være en kildevandsflaske. Det kan være både med og uden tut - se hvad han kan finde ud af.
Lykkes det ikke at få ham til at indtage væske nok i dagtimerne og nægter han flaske, så må du amme ham tre gange om natten i stedet, så han stadig får væske og mælk fra dig ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske