Svar: Søvnbehov og mange små opvågninger
28. november 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Nogle børn sover meget og andre sover mindre. Og når jeg og andre angiver børns søvnbehov, så er der altid tale om et gennesnit og jeres datter hører sandsynligvis til de børn, der sover lidt mindre end gennemsnittet - og det er okay :)
Hun sover ca 12 timer i døgnet og det er helt fint.
Når børn vågner med skrig og stadig virker lidt sovende, så er det ofte fordi de vågner direkte fra den dybe søvn. Det er sådan, at når vi sover, så skifter vores søvn imellem forskellige faser, hvor vi sover let, sover dybere og dybere og meget dybt og sover lettere igen. Og ind imellem disse bølger af let og dyb søvn, sover vi så drømmesøvn.
Nogle børn vågner direkte fra den dybe søvn og når det sker, så vågner de ofte med skrig. Det ses ofte hos små børn og det er helt normalt. Man kan som I også forsøger nogle gange prøve at få barnet til at sove videre, men ofte lykkes det ikke og det bedste I kan gøre er at være der, tale beroligende til hende, vise hende at alt er okay og så vågner hun helt op, kikker på jer, ler og er atter glad og tilfreds :)
Det kan også være en god idé at overveje om hun kan have ondt. Smerter fra f.eks. ørerne vil kunne gøre at børn vågner med skrig og vil ofte gøre at barnet vågner mange gange i løbet af natten. Når barnet tages op, så holder gråden op, barnet er glad igen, puttes og sover videre og når barnet har sovet lidt, så begynder barnet at græde igen. Det sker fordi trykket i ørerne stiger, når barnet ligger ned og når barnet så løftes op, beroliges osv. så falder trykket, smerten forsvider, barnet lægges ned og trykket øges igen, det gør ondt og barnet vågner atter ... Så måske er øreproblemer en forklaring hos jer.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske