Brev:
Søvnbehov og mange små opvågninger
28. november 2011
Alder:
11 mdr.
Søvnbehov og mange små opvågninger
Hej Helen
Vi har altid haft opfattelsen af, at vores datter kun har et lille søvnbehov. For tiden sover hun ca. 1 time om formiddagen, ca. 1 time om middagen og ca. 10 timer om natten. I sine vågne timer virker hun frisk og veloplagt, hvor hun elsker at lege og smiler og griner.
Så umiddelbart skulle man jo tro, at det hele bare var i orden, selvom hun kun har et lille søvnbehov. Men når hun vågner fra sine lurer om dagen, er det altid med skrig og skrål og ind i mellem, når hun er ved at vågne, ser det ud som om, at hun stadig sover, selvom hun skriger. Derfor forsøger, vi næsten altid først at få hende til at sove videre, hvilken dog sjældent lykkes. Når vi så tager hende op, smiler hun og virker klar til at lege alligevel.
Om natten er det lidt et andet problem. Her har hun mange små opvågninger i løbet af natten (ofte 9-10 stykker). Som regel drejer det sig bare om, at vi skal hjælpe hende med at ligge godt igen, og så sover hun videre. Men den anden nat endte sådan en opvågning med 1½ times skrig og skrål.
Det er især alle disse opvågninger om natten, der er hårde og uholdbare i længden. Så hvad kan vi gøre, for at få vores datter til at sove mere sammenhængende?
Hej hej