Svar: Kalktilskud?
28. november 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Der er en del kalk i ost, så det er godt at jeres datter spiser dette. Så vidt jeg ved, så indeholder 25 gram ost samme mængde kalk som et glas mælk på 150ml ...
Jeres datter har brug for ca 500ml mælk / mælkeprodukt dagligt, for at være dækket ind og når hun bliver 1 år anbefales det at hendes daglige indtag ligger mellem 350-500ml. Selvom I giver hende ost og bruger mælk i hendes grød og mos, så er det nok ikke helt nok til at dække hendes behov og det kan derfor være relevant at tilbyde hende et dagligt kalktilskud.
I kan supplerer hendes kost med en multivitamin som indeholder ekstra kalk, så hun på den måde kan nå op på det hun mangler. I kan også drøfte med jeres læge om hun skal have et rent kalktilskud dagligt. Det giver man f.eks. ofte også børn der har mælkeallergi og derfor ikke tåler at få mælk ...
Kalktilskud kan fås både som tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. I skal tale med jeres læge om, hvad der vil være bedst til jeres datter og hvor meget det skønnes, at hun har brug for :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske