Svar: Stor appetit
28. november 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt skal din dreng have mange små måltider i løbet af dagen. Hans energibehov er stort og der skal spise hyppigt, for at få dækket dette behov. Det er ud over mange hyppige måltider også vigtigt at du energiberiger hans mad ved at tilsætte mælk og fedtstof til maden. Han bruger jo sig selv rigtig meget motorisk, triller, kryber, begynder at kravle, rejse sig ved tingene og alt dette kræver masser af energi, som han skal have via maden.
Og så har han også en alder, hvor han naturligt gerne vil spise selv og gerne vil øve sig i denne teknik, men det kræver stadig rigtig stor koncentration at koordinere øje, hånd og mund og det betyder at han naturligt godt kan blive træt og ikke spise helt nok, fordi han bruger meget energi på at spise sine hapsere selv. Derfor er det vigtigt at du ved siden af hans hapsere stadig giver ham skemad, så han sammen med sine brødhapsere til frokost også får grøntsagsmos, som så er energiberiget og som du hjælper ham med at spise.
Nogle børn spiser meget og andre spiser mindre. Og det lyder umiddelbart fint med den mængde du beskriver, han må gerne spise rugbrød til frokost og så suppleret med f.eks. 1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk. Af rugbrød kan han måske spise ½ rundtenom - det afhænger helt af rugbrøddets størrelse :)
Du må gerne hjælpe ham med at sige fra, når du en gang imellem synes at hans mave må være fyldt godt op, netop fordi du derved også lærer ham at fornemme mæthed og sult. Du skal naturligvis ikke nægte ham mad, hvis han er sulten, men hvis han har spist godt og du fornemmer at han burde være mæt, så kan du anerkende hans lyst til at spise og bruge munden, ved at supplere med mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på og tygge på. Det vil gøre at han både bliver ved bordet og lærer at bruge længere tid på at spise, men det vil også gøre at den mad han har i maven lige får lov til at "lægge sig" og give ham mæthed.
En plan for dagen til et barn på 8 måneder kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes derefter til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller lidt mysligrød med frugtmos, eller måske lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiens mad, almindelige børnevenlige retter som forskellige risretter, pastaretter, retter med hakket kød og mild fisk. Der skal være mad i stykker og også mos. Frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med sovs og gives med ske eller gaffel af jer. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten mv.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet og ammes herefter og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover derefter uden yderligere mælk
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske