Svar: Den pokkers søvn ..!
28. november 2011
Alder:
22 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille pige og hvad I har forsøgt :)
Det lyder som om at jeres datter har rigtig meget brug for trygheden, når hun skal sove. Hun har brug for at vide at I er der og hun har brug for at kunne se jer, mærke jer, fornemme jer.
Da I var på ferie gik det godt med at sove, fordi hun sov i samme rum og havde jer tæt på - hun var sandsynligvis også mere træt og fyldt rigtig godt op af dagens oplevelser og samtidig havde I en helt anden ro og mindre stress, hvilket naturligt også spiller ind - søvn har mange sider, det handler sjældent om kun én ting.
Da I kom hjem gik det egentlig også godt - I flyttede sengen ind i soveværelset, naturligt efter den gode erfaring fra ferien og det responderede hun positivt på ... MEN, så besluttede I at nu skulle hun tilbage i egen seng, en ny seng, en "stor-pige-seng" og hun har nu fået en åben seng på værelset, der er flot og hyggeligt indrettet. Men uden mor og far .... og problemet er at jeres lille pige sandsynligvis slet ikke er parat til dette endnu. En åben seng er for tidligt for hende ...
Men nu er den der og lad os nu se om ikke vi kan gøre noget godt ved det :)
Netop den åbne seng giver mulighed for at give hende fysisk kontakt når hun skal sove. Du kan sætte dig hos hende i sengen, hun kan ligge ned, men stadig have sine ben på dig, du kan røre ved hende, holde hende lidt i hånden osv. så det at blive puttet stadig er forbundet med tæt fysisk kontakt. Ikke med at ligge i dine arme, som hun er vant til, men så hun netop med dig tæt ved og ved at mærke dig, lærer at kunne sove ved siden af dig, i sin seng.
Og når du så sidder der, så skal du læse for hende. Vis hende billeder i bogen undervejs, lad hende ligge og lytte og falde til ro. Inden hun puttes har hun været i bad (hver anden dag), fået en godnatgrød og en kop lun mælk, så hun har ro i kroppen og ro i maven. Og du har sikret dig at putte tidspunktet er rigtigt og at hun er parat til at sove der. Hun ved ikke at klokken er 19.30 og er måske først parat til at sove kl 20.30 ...
Du skal også tale med hende om dagen og alt det der er sket, alt det hun har oplevet. Det er ofte også sådan at børn i denne alder har svært ved at overgive sig til søvnen, fordi de har en masse tankemylder i deres små hoveder. Vi kender det fra os selv, hvis vi har en masse uløste opgaver eller lignende, så er det svært at falde i søvn og give slip. Sådan kan det også være for børn og din datter kan naturligvis ikke helt sætte ord på dette endnu, men kan stadig godt have mange tanker der fylder.
Derfor hjælper det ofte at man her sætter sig på sengekanten og hjælper barnet med at tale om hvad der er sket i løbet af dagen "i morges da vi stod op, da ... så kørte vi til vuggestuen og du har leget med ..." osv. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil barnet kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen kunne falde over barnet - og så elsker børn at høre historier om sig selv. Du kan også finde på en historie der handler om hende "der var engang en lille pige der hed ..." og lignende, så hun ligger og lytter og finder det trygt og dejligt at være i sin seng.
En overgang kan det godt være nødvendigt at hun kommer ind til jer om natten, det skal være helt okay at hun gør det, men I kan gøre det at I så flytter hende tilbage i seng igen, når hun sover godt og pladsen bliver for trang. Det at hun begynder at falde i søvn i egen seng og også begynder at vågne i egen seng om morgenen vil ofte gøre at hun begynder at forbinde det at sove med at være hele natten i sin seng. Og det betyder at det også på sigt kan blive lettere at få hende til at sove videre i egen seng, når hun har sine opvågninger.
Hvis hun vågner en time efter hun er puttet, så gå ind til hende med det samme eller lad hende søge jer - og følg hende tilbage i seng igen. Sid igen lidt hos hende og lad hende mærke at du er der, berolige og betrygge, så hun finder ud af at det er okay, at hun ikke er forladt, at I er der, kommer når hun har brug for det - men naturligt også holder fast i at det er sovetid og godt for hende at sove nu :)
Håber du kan bruge dette videre og vær opmærksom på at "stryge-tøj-metoden" som jeg tidligere har skrevet til dig om, også stadig sagtens kan bruges :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske