Svar: Tør afføring
27. november 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Ulla
Tak for dit brev :)
Det er naturligt at afføringen bliver mere fast og den kan også godt virke lidt mere tør i det, når barnet begynder på fast føde. Afføringen vil variere meget i både udseende og konsistens alt efter hvad barnet får at spise.
Men den må ikke være så hård og tør, at din dreng har svært ved at komme af med det. Du må godt kunne se at han presser, når det skal ud. Det er helt naturligt at man kan se på barnet, at der arbejdes med at få afføringen ud - men det må ikke gøre ondt, han må ikke græde og være ked af det.
Tør og hård afføring er normalt tegn på at barnet kan mangle væske, så det er rigtig godt at din dreng er glad for at drikke og får masser af vand af kop og også stadig ammes fleksibelt hos dig. Det er også godt at sikre ham mobilitet - jo mere han kan bevæges, tumles med, triller omkring, du kan cykle med benene osv. jo bedre er det for hans mave.
Også kosten og sammensætningen spiller ind og f.eks. banan kan nogle gange gøre at afføringen virker lidt hård og tør - måske har du givet ham bananmos? I hvert fald kan det være rigtig godt at du nu, hvor han er 6 måneder gammel begynder med de grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, giver ham grøntsagsmos af masser af forskellige grøntsager, giver ham kød og fisk osv. så han via kosten også får maven holdt naturligt igang.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes ofte også her
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske