Brev:
Skrigende ved putning
27. november 2011
Alder:
3 mdr.
Skrigende ved putning
Kære Helen.
Først tak for en god brevkasse. Jeg har læst en masse af dine svar - og i bøger og på nettet generelt - men synes ikke, at jeg kan finde vores problem beskrevet.
Vi har en dejlig dreng på tre måneder, født til tiden ved akut kejsersnit men kom sig fint og trives og udvikler sig godt. Han er tydelig i sine signaler og er en meget opmærksom dreng, som det kommenteres af alle, der ser ham. Det gør så også, at selvom vi kan se, at han er træt, skal han have hjælp til at lukke ned for omverdenen.
De første ca. to en halv måned fik han en stofble over hovedet for at ville lukke øjnene. Det var kun, da han var helt spæd, at vi kunne få ham til at sove ved at blive ammet. Så kom en periode, hvor han vågnede op kort efter at være blevet lagt, en periode hvor vi vuggede ham i søvn, mens vi gik med ham. Det var alt for hårdt for ryggen og kunne tage ca. tre kvarter, før vi kunne lægge ham, uden at det endte i et hyl. Så begyndte vi at sætte liften på kanten af sengen og vippede ham i ro. Det gik hurtigt, men efter ca. to uger begyndte han at vågne op kort efter, fordi vuggeriet jo stoppede.
Kort sagt har vi erstattet en dårlig vane med en anden :-/
Vi har prøvet op/ned metoden som virker til at forvirre ham og på ingen måde virke. Han skriger i det sekund, han bliver lagt ned. Derfor har vi også været ved ørelæge, som intet fandt - ditto med kiropraktor. Han er altså "helt fin" men skriger gevaldigt, når han skal sove.
Det underlige er, når vi introducerer noget nyt, eks. prøvede vi stille og roligt at lægge ham og i to døgn faldt han selv i søvn uden brok eller da vi fandt voksiposen frem, hvor det også virkede i to døgn. Så han KAN jo godt. Men efter de to døgn er vi tilbage ved skrigeri.
Det strider mod ALLE mine principper at han skal skrige sådan og jeg hader de putninger helt vildt. Faktisk så meget, at jeg hellere lader hans far overtage, men det kan han jo ikke altid.
Han vil ikke ligge ned og blive ammet, så det er heller ikke en mulighed (jeg sidder også op om natten, ellers skriger han efter kort tid, slipper, vrider sig og bliver utilfreds).
Det vi gør nu er at svøbe ham, (han kan allerede begynde at skrige, når han bliver lagt på dynen/ voksi). Så kommer han i liften - hvis han skal ud og sove bliver han ret hurtigt kørt i ro og falder så selv i søvn. Hvis han sover inde i liften skal vi rokke hans krop frem og tilbage - ofte ret heftigt - for ligesom at bryde græderiet, hvorefter han selv lægger sig til at sove.
Det virker så underligt og ubehageligt på mig, at han skal igennem det for at falde i søvn og jeg er ærligt talt ved at køre helt ned på det.
Jeg synes, at vi har prøvet alt, men måske du har nogle gode ideer? Han kan ikke være vågen ret længe af gangen og jeg synes, at vi er gode til at aflæse ham, så jeg tror ikke, at det handler om overtræthed. Han er selvfølgelig heller ikke sulten, overstimuleret, våd eller andet. Om natten er det oftest nemmere at lægge ham, men der er ingen garantier.
Uh, jeg synes det er SÅ hårdt og det fratager mig meget af glæden ved at være på barsel.
Med venlig hilsen
en fortvivlet mor