Svar: Undvære mos til frokost
26. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Julie
Mange børn vil naturligt i 10 måneders alderen begynde at kunne spise mere rigtig mad, det vil sige mad i stykker mad med mere bid og de vil derfor godt kunne undvære mos ved siden af deres rugbrødshapsere til frokost.
Det er vigtigt at du stadig tilbyder både brød, kød, fisk, grøntsager, evt lidt ris, pasta og lignende til frokost, så hans frokost bliver så varieret som muligt. Du kan med fordel også nogle gange bruge lidt rester fra aftensmaden eller vælge at lave en lun middagsret i stedet for at give rugbrød, netop for at få mere variation ind og det er helt fint :)
Du kan energiberige lidt ekstra ved at lave lidt smørsovs og hælde over de kogte grøntsagsstykker, der skal naturligvis også bruges fedtstof på brødet og det er rigtig godt at du giver ham fisk, da de indeholder gode og sunde fedtstoffer :)
Om aftenen kan du mose f.eks. kartofler med sovs og hjælpe ham med at spise dette og han kan så selv spise frikadellen i stykker - det er fint på den måde at variere, så han får mad i stykker og mos. Nogle gange vil retten naturligt være mere "moset", det gælder hvis I f.eks. spiser kartoffelmos og millionbøf, spiser boller i karry eller spiser lasagne. Og her skal han naturligvis ikke have mos ved siden af, men spiser retten mere eller mindre som den er :)
Grød skal han stadig have hver morgen og det vil ofte også være en god idé at afslutte dagen med en godnatgrød som en del af hans putteritual :)
Du kan sagtens dække hans behov for mælk ved brystet. Hvis han ikke får nogen former for mælk - hverken via grød eller mos, af kop, som surmælksprodukt osv. så vil det være nødvendigt at du ammer lidt mere end man normalt ville anbefale. Optagelsen af kalk via modermælk er normalt rigtig god, så du kan godt sikre hans kalkbehov via amning. Jeg vil skønne at 3 til max 4 amninger i døgnet vil kunne dække hans behov ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske