Svar: Mad mad mad - 8 mdr.
26. november 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev og din plan for dagen :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker i døgnet og det vil sige samlet et mælkeindtag på ca 600ml. Det er faktisk præcist det din dreng får og dermed et reelt behov ... :)
Det handler både om at sikre ham mælk nok (kalk og jern nok), men også om at sikre ham væske nok, for han kan ikke drikke væske nok af en kop alene.
Nogle børn trives bedst med at få flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen og det skal de have lov til. Andre børn har det bedre med at få mælkeindtaget fordelt over døgnet og her kan man give flaske aften og sen aften og så inden middagsluren. I kan derfor hos jer godt forsøge om I kan springe den tidlige morgenflaske over, hvis han i stedet får sit behov dækket inden han skal sove middagslur .. Men måske er det ikke nok for ham, det kan sagtens være at han trives bedst med de tre flasker om natten.
Han er en stor dreng og de tre flasker udgør kun halvdelen af hans væskebehov, så det lyder for mig helt naturligt at han søger flaskerne som han gør :)
Planen I sender ser umiddelbart fin ud, I kan overveje at supplere med en godnatgrød i håb om at det kan mætte ham lidt mere til natten og gøre at han så bedre kan nøjes med de to flasker og så få flasken inden middagsluren i stedet.
En dagsplan kunne så se således ud:
Morgen kl 7.00 -7.30: 1-1½ dl havregrød med frugtmos, vand af kop
Formiddag ca. kl. 9 - 9.30: en halv bolle med flødeost eller smør og en halv banan eller anden frugt, vand af kop
Frokost kl. 11.30: rugbrød med pålæg, gerne suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, så han stadig får lidt skemad. Må også gerne suppleres med rester fra aftensmaden, så han får pastaskruer, kogte grøntsager og ligenende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: En halv bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop.
Evt. lidt mad i hånden imens aftensmaden lavet klar
Aften 17.30-18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter, pasta retter, ris retter, forskellige retter med hakket kød og mild fisk. Der skal være mad i stykker og moset mad, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig - fordi han har fået flaske inden middagslur og godnatgrød i stedet ...
Håber ovenstående hjælper videre og giver lidt idéer, men som sagt, så trives nogle børn bedst med de tre flasker om natten og det er helt okay :)
Læs også min bog "Helens bog om børn og mad". Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske