Svar: I gang med mere mad - 6 mdr.
26. november 2011
Alder:
6 mdr.
Kære madmor
Tak for dit brev og tillykke med 1/2 års fødselsdagen :)
Sygdom vil naturligt påvirke appetitten og lysten til at spise og det er, som du selv er inde på vigtigt, at din datter nu kommer igang.
Du fortæller at hun tydeligt er interesseret i at sidde med mad og skeen i hånden og det er rigtig godt. Det er vigtigt at du udnytter dette og jeg vil anbefale dig, at du starter hvert måltid med netop at give hende noget i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på. Det vil styrke hende mundmotorisk, det vil også give hende fornemmelsen for at det er spisetid og hvad der skal ske nu og samtidig vil det stimulerer til øget spyt og sætte gang i maven og dermed lysten til at spise.
Hun skal naturligvis være under opsyn, når du giver hende noget i hånden, så hun ikke får det galt i halsen og det er også vigtigt at du giver hende bløde frugtbåde og ikke f.eks. æblebåde som knækker let. Du kan også give hende ristede rugbrødsbjælker, som hun kan gumle på. Opskrifter og idéer finder du masser af i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Det er vigtigt at du appellerer til hendes lyst til at spise ved at tilbyde hende mad der smager af noget og mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Det er vigtigt at hun nu får de grovere grødtyper (du kan evt. blande hjemmelavet med færdiglavet en overgang) og det er vigtigt at du nu giver hende grøntsagsmos lavet af alle slags grøntsager, meget gerne rodfrugtsmos og ikke længere kun kartoffelmos. Faktisk er der nogle børn der ikke bryder sig om kartoffelmos og hun skal have noget andet og mere spændende :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød (evt. hjemmelavet blandet med færdiglavet), vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur (denne amning forsvinder i 7 måneders alderen og i stedet ammes tidlig morgen)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12.30 som nu
Eftermiddag 14-15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. lidt grød med frugtmos som topping, det kommer an på hvor sulten hun virker.
Ammes ofte også lidt om eftermiddagen stadig væk og sover så dagens 3 lur. Denne amning og denne lur forsvinder ofte i 7 månedersalderen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der også kaldes et drømme måltid.
Som du kan se af min plan så har jeg amninger liggende aften, sen aften og tidlig morgen og det er i stedet amningerne formiddag og eftermiddag der forsvinder. Dette anbefaler jeg fordi det giver plads til mellemmåltider og disse er vigtige for din datter. Det er vigtigt at hun får mange små hyppige måltider for at få næring nok og vokse nok og da hun tager sparsomt på, så er det faktisk endnu mere vigtigt at du sørger for at sikre hende både mad og mælk nok og dette gøres bedst ved at fordele ud over alle døgnets 24 timer. Hvis hun sover fra 19-30-07 uden at få mælk og skal indtage sit mælkebehov om dagen, ja så risikerer hun faktisk ikke at få helt nok ...
Med hensyn til A38 som du giver om eftermiddagen så kan hun få ½ dl af dette, hvis du synes det er godt for hendes mave, men hun bør ikke få mere end dette. Det er bedre at hun får grød og grøntsager og mælkebehovet skal stilles af dig og derudover af den mælk du kommer i grød og mos. Hun bør som udgangspunkt få mme i skemaden, dog kan du bruge lidt sødmælk i den mad du laver, som I begge kan spise :)
Jeg håber min plan giver dig lidt idé om hvad der skal til for at få din datter til at spise mere og hvordan du også får hende "fedet lidt op". Derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog "helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter og kan læse om de forskellige fødevarer og hvordan du introducerer det forskellige for hende bedst muligt :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske