Svar: Amning og opstart i dagpleje
25. november 2011
Alder:
5 mdr.
Kære LiLykke
Tak for dit brev og velkommen til :)
I 7 måneders alderen vil de fleste børn have brug for 4 amninger eller flasker i døgnet og disse ligger ofte mest hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at din dreng fint vil kunne få flaske af dagplejer inden han puttes til sin middagslur og du kan så bibeholde amning aften, sen aften og tidlig morgen :)
Det er godt at far tidligere har givet flaske uden problemer, for der er altid en risiko for at børn vil foretrække den ægte vare og afvise flasken, jo ældre de bliver. Derfor kan det også være en god idé at du allerede nu begynder at arbejde på at jeres dreng får en flaske dagligt, så han stadig kender teknikken og er fortrolig med at få mælk på denne måde. Hvis du venter med at give ham flaske, til han skal passes, så risikerer du at han ikke vil have den.
Hvornår I lige nu giver flasken afhænger helt af, hvad der passer jer alle sammen bedst. Du kan naturligvis vælge at give den inden middagsluren, så han allerede nu køres ind i den rytme, det kan også være du synes det ville være bedre hvis far gav flasken sen aften, fordi du så kunne gå tidligere i seng og måske sikre dig lidt bedre søvn.
Der er naturligvis altid en risiko for at man får trappet amningen for meget ned og at amningen stopper, hvis man giver meget flaske. Men jeres dreng er modsat, så gammel nu og amningen så veletableret, at han sandsynligvis godt vil kunne finde ud af at få en flaske i døgnet og du vil samtidig godt kunne opretholde hans mælkebehov.
Du beder om en plan for dagen, som den kan se ud i 7 måneders alderen, hvor han skal passes i dagpleje - en sådan plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske gives af dagplejer og han puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at at gumle på
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, gerne forskellige risretter, kød, fisk. vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig.
Du kan finde flere dagsplaner og også forslag til mad osv. i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Håber du her er hjulpet videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske