Svar: Sover kun 40 min af gangen
25. november 2011
Alder:
3 mdr.
Kære L
Tillykke med lillebror og velkommen tilbage :)
Det lyder som om at din lille dreng sover godt, men at han har svært ved at skifte mellem de forskellige søvnfaser og at han derfor ofte vågner op og er ked af det. Det skift han skal lave fra den ene søvnfase til den anden bringer ham op i nærheden af vågen bevidsthed.
Der er ikke noget i vejen for at han sover 1-2 korte lure i løbet af dagen. Det er helt normalt at børn powernapper en gang imellem. Men det er vigtigt at han også får mulighed for at få en lidt længere lur midt på dagen og det skal du hjælpe ham til.
Det vil være rigtig godt at du med den alder din dreng har nu, arbejder på at han skal sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Det vil være rigtig godt at du putter ham med et fast ritual, klud, beroligende ord, kærtegn eller lignende så han genkender dette og forbinder det med at skulle sove. Det ritual du bruger når du putter ham skal også bruges der hvor du ønsker at han skal sove videre.
Det er ofte en god idé at svøbe ham, evt. bruge en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i forskellige kvaliteter og til forskellige priser. Det at blive puttet i en sovepose kan give både genkedelighed og tryghed, men også fysisk ro, så han hjælpes til at holde sammen på sig selv og koble fra.
Det er også en god idé at du bruger dine hænder på hans krop, så han kan mærke at du er der. Lad dine hænder have lidt tyngde på ham og hold evt. hans hænder og arme samlet ind til kroppen, så du hjælper ham til fysisk ro.
Når han vågner vil det være en god idé at du prøver at få ham til at sove videre, hvor han er puttet. Ligger han i barnevognen så er det godt at køre ham lidt, vugge og lulle ham til ro igen - præcis so du gør. Det kan være en rigtig god idé at du søger for at han en gang dagligt - gerne til middagsluren køres en lang tur, fordi du derved netop får hans rytme, hans indre ur påvirket og får givet ham følelsen af at have behov for at sove lidt længere.
Han skal naturligvis lære at sove, uden at være i bevægelse og her er metoden at du holder dig i nærheden og vugger / triller lige der, hvor du erfaringsmæssigt ved at han er ved at vågne lidt op. Tril barnevognen, hold pause, afvent, hør om han klynker og tril igen, hvis han ikke siger noget holder du vognen stille, hvis han klynker triller du lidt igen, beroliger, vugger og holder atter pause. Ved hele tiden at trille lidt, holde pause, afvente, så lærer du din dreng, at han ikke behøver være i bevægelse for at sove.
Sørg for at hans vågne perioder er aktive perioder. Han er ikke længere et spædbarn men en lille aktiv baby og det er rigtig vigtigt at han bruger sig selv både motorisk og mentalt, når han er vågen - fordi det netop også giver bedre og mere sammenhængende søvn, når han så skal sove.
Vær også opmærksom på hans indtag af mælk, mange børn har brug for at få sat mælkemængden lidt op i denne alder og der er en risiko for at de begynder at slatspise og slatsove lidt :) Ovenstående og dette kan du læse mere om i min bog "Sådan får du dit barn til at sove".
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske