Svar: Putte-cirkus
23. november 2011
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Nikkeline
Tak for dit brev :)
Jeres datters rytme om dagen, hvornår hun står op, hvornår hun spiser, er aktiv, hvornår hun sover osv. har betydning for hendes evne til at kunne sove, når hun bliver lagt i seng om aftenen. Og det er meget vigtigt at I sørger for at have en helt fast rytme for dagen. Det betyder f.eks. et fast stå op tidspunkt hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere regelmæssig hendes dag er, jo bedre vil I kunne finde det rette puttetidspunkt om aftenen og jo lettere vil I kunne få hende til at sove :)
Det er også sådan at vi er forskellige - nogle er A mennesker, andre er B mennesker og hos børn kalder vi det lærker og ugler. Og måske er jeres datter en lille ugle. Det betyder at hun er en pige, der har mest energi om aftenen, det er hendes bedste tid på dagen, det er her hun er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil hun naturligt ikke i seng om aftenen. Til gengæld så vil hendes morgener være svære. Det vil være svært at blive vækket, det hele vil gå langsomt, hun vil pjevse, virke ked af det og have brug for rigtig meget hjælp om morgenen, det vil være svært for hende at klare særlig meget selv, for morgenen er bare ikke hendes bedste tid på dagen ...
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet sover minde om morgenen og går tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at hun om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er super frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove.
Når børn protesterer mod den sædvanlige klokken 20 putning, så er man altså nødt til at se på, hvorvidt det tidspunkt egentligt er passende for barnet eller om noget andet passer bedre. Det er dog også sådan at man ikke bare kan putte barnet senere, man er nødt til at se på hele dagens rytme og således forsøge at skabe en rytme, som fungerer for både barn, forældre og den hverdag vi alle skal have til at fungere.
Der kan ske det at når barnet går sent i seng, så bliver alle dagens tidspunkter rykket. Middagsluren kommer også til at ligge sent og i weekenden lykkes det måske at sove ½ time længere om morgenen ... Hvis man vil ændre på den sene søvncyklus, så er man som sagt derfor nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på uanset om det er hverdag eller weekend. Man er nødt til at putte til middagslur den tid det skal være og så må man gøre det at man putter 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, men puttes sent og dog tidligere og tidligere aften efter aften.
Jeres datter sover sandsynligvis stadig middagslur og det kan hun godt have brug for. Nogle børn begynder dog at kunne undvære den i denne alder - det afhænger helt af hvordan hun virker til at have det bedst. Det kan nogle gange være nødvendigt at se på, hvor meget hun sover om dagen og regulere lidt i denne lur, for at holde et nogenlunde tidspunkt for natten. Jeg er ikke helt klar over, hvordan hun egentlig sover om dagen.
Men med hensyn til aften og aftenputning, så er jeres datter måske første klar til at sove når kl er 22. Hun er tydeligvis ikke træt nok allerede kl 21 - måske på grund af dagsrytme, måske fordi hun er en lille ugle.
Måden at ændre tingene på starter med fast stå op tid om morgenen og fast rytme og hvis jeres datter så lige nu først er putteklar kl 22 så skal hun ikke puttes før. I skal altså ikke putte hende, før hun normalt plejer at falde i søvn. Hun skal stadig tidligt op, holdes igang om dagen og hun skal ikke forlænge sin middagslur. Og næste aften skal hun så puttes kl 21.45. Næste aften bliver det så 21.30, næste aften kl. 21.15 osv.
Når man putter barnet sent, så sent at man med sikkerhed ved at hun falder i søvn i løbet af få minutter, så har det den fordel at hun lærer at lægge sig til at sove med det samme. Hvis man bliver ved med at putte kl. 20 og hun først sover kl. 21 eller senere, så lærer hun at putteseancen skal vare en time ... Derfor er det en god idé at putte hende senere end hendes behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng.
Det gør naturligt at hun i en periode, vil få mindre søvn end hun egentlig har behov for, hun kommer i søvnunderskud, men det skal netop få hende til at fornemme behovet for at komme i seng og netop gøre, at I så naturligt får hende puttet inden for 15 minutter, fordi hun begynder at føle sig mere klar.
Og så skal du instille dig på at det tager tid at ændre på en sen rytme, det kan sagtens tage 3-5 uger, før hun egentlig sover som I gerne vil have hende til. Det er ikke sikkert at du kan flytte hendes søvn med 15 minutter dag for dag, det kan godt være at der skal gå flere dage imellem, det må du forsøge at finde ud af.
Det er okay at du og far skiftes til at putte. I skal naturligt begge komme ind og sige godnat, men I behøver ikke være der begge to hele tiden og det er vigtigt at I bakker hinanden op i at I hjælpes ad. Far kan f.eks. sagtens læse godnathistorie og så kommer mor bagefter og putter dyne og kysser godnat :)
Når din datter "står og skriger" som du siger at hun gør - hvad er det så hun vil? Har hun en åben seng - ellers kunne det være en idé at hun fik en sådan nu. Det vil være rigtig godt at du eller far sidder på sengekanten, er hos hende, læser og giver hende nærhed, netop fordi I sidder på sengen. Det vil også være rigtig godt at hun fornemmer at hun kan komme ud af sengen, at hun kan søge jer og ikke længere ligger bag tremmer. Så måske er hun rigtigt ked af at blive lagt, fordi hun ligger i sin tremmeseng og har brug for en ny seng.
Det er vigtigt at du ikke føler at du svigter din datter - du er der jo for hende, og hun har også en far, en god far, der tager sig af hende og kan give hende masser af nærhed, omsorg og som elsker hende højt. Far er primær omsorgsperson ligesom dig og det er rigtig godt at hun har jer begge to :)
Du skal være meget opmærksom på, hvordan du selv virker og hvordan du reagerer i forskellige situationer, for din datter har jo også en alder, hvor hun skal finde ud af hvordan verden fungerer - hvordan påvirker jeg verden og hvordan påvirker verden mig og dette øver hun naturligt overfor jer forældre. Det er helt naturligt at hun derfor udforsker ekstra meget, hvis hun mærker at hun ved sin opførsel gør dig usikker - det er spændende at finde ud af, hvad det handler om. Derfor er det rigtig vigtigt at du mærker efter i dig selv og gør det, som du fornemmer er rigtig for dig. For det er vigtigt at du viser hende sikkerhed, så det giver hende ro, så hun ved præcist, hvor hun har dig :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske