Svar: Sove på eget værelse - 15 mdr.
23. november 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Racoon
Dejligt at høre at du har været til et af mine foredrag om børn og søvn :)
Det er helt rigtigt at netop omkring 16 måneders alderen begynder børn at have lidt bevidsthed om at man er der, selvom man ikke kan ses og det kan faktisk være et rigtig fint tidspunkt at lære barnet at sove på eget værelse.
Samtidig med at I flytter hende på værelset, vil det være rigtig godt at I om dagen også leger gemmeleg, fordi det netop styrker hendes bevidsthed om at I er der. I kan skiftes til at gemme jer, og lede efter den anden sammen med hende. Den der gemmer sig kan også sige små lyde, så I går efter lyden og hun dermed også får fornemmelsen af at man kan kalde og lytte efter hinanden :)
De fleste børn vil omkring 18-20 måneders alderen får en periode, hvor de sover dårligt. De har svært ved at overgive sig til søvnen og sover ofte afbrudt om natten. De vågner, græder, og søger ekstra meget fysisk kontakt og nærhed i denne alder. Det skyldes at de her ofte har mange drømme og også oplever verden mere farlig.
Derfor kan det være en god idé netop at arbejde på nye søvnvaner inden I rammer denne alder :) Hvis I har fået skabt nogle gode vaner inden hun måske får disse urolige nætter og aftener, så er der en mulighed for, at hun vil komme lidt lettere gennem den periode ...
Så ja, det lyder som en god idé at forsøge nu. Hun er kørt ind i vuggestuen, virker til at trives der, hun begynder at kunne forholde sig til at I ikke er forsvundet, når I går og virker til lige nu at have det godt. Ingen sygdom, ingen store ændringer - så det er et godt tidspunkt at forsøge på og så må I se hvad tiden så ellers bringer :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske