Svar: Søvn og amning - 7 mdr.
23. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære S og M´s mor og far
Jeres dreng skal i første omgang lære at sove uden brystet om dagen. I første omgang skal han lære at undvære brystet i forbindelse med sin formiddagslur og her kan han i stedet sidde i sin barnevogn og I kan trille en tur :)
Om eftermiddagen skal amningen erstattes af et mellemmåltid og I må her prøve at aflede ham og aktivere ham, så han glemmer brystet lidt :)
Om natten kan det være nødvendigt at afkorte amningen mere og mere. Natamningen skal trappes ud og i første omgang handler det om at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op, du kan evt. lægge en skiftning ind midt i amningen, så han ammes fra et bryst, skiftes vågner op til dåd og amme fra modsatte bryst.
Det kan være en idé at I i den periode, hvor du skal vænne ham fra brystet, vælger at I sover sammen. Når han så vågner og søger brystet om natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed.
Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Håber at dette hjælper jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske