Svar: Ammestop - 16 mdr.
22. november 2011
Alder:
16 mdr.
Kære mor, med tunge øjenlåg :)
Hvis jeres dreng falder i søvn med brystet i munden, så kan det godt være årsagen til at han vågner. Men hvis han ammes og puttes vågen i seng, så er der ikke en sammenhæng her. Som du beskriver det, så vågner han jo ikke og søger brystet igen og igen hele natten igennem, det er snarere tryghed og det at mærke at I er der, som han lyder til at have behov for ...
Hele dagens rytme, har betydning for søvnen om natten og derfor vil jeg lige skitsere, hvordan en dagsplan kan se ud, til et barn på 16 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, der skal være kød, fisk, grøntsager, ris, pasta - jo mere variation jo bedre. Der må også gerne gives varm mad til frokost.
Evt. en banan og en kop mælk og puttes til middagslur ca kl 13.
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende med rubrødsdrys, mysli, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt - ærter, majs, rød peberfrugt, avokado, fint revet gulerod, agurk, tomat eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, fiskefilet, mad pandekager med forskelligt fyld, ris retter af forskellige slags osv.
Kommer i bad, frotteres med håndklædet, smøres evt. med lidt creme osv.
Godnatgrød der indgår som del af putteritualet
Ammes eller mælk af kop og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet for putning afhænger af hvor meget han sover i løbet af dagen.
Det er rigtig fint at han nu sover 1 lur dagligt og samlet vil han have behov for at sove ca 13 ½ time i døgnet. Det vil ofte være en nattesøvn på ca 11 timer og en dagssøvn på 2-2 ½ time.
Det er vigtigt at I har en fast rytme for dagen uanset om det er hverdag eller weekend. Det er vigtigt med fast stå op tid og fast puttetidspunkt, fordi det naturligt også vil påvirke jeres søns søvn om natten. Det er vigtigt at han ikke efter kl 16, da det kan gøre at han så vågner om natten, så en middagslur mellem kl 13-15 kunne være ønskeligt ... :)
Hans alder og udvikling spiller også ind og det er her rigtig godt at I er opmærksomme på at få aktiveret ham og også få øvet ham i bevidstheden om at I er der, selvom I er ude af syne :) Det er rigtig fint at I leger gemmeleg.
At I er flyttet og han skal vænne sig til nye lyde vil naturligt godt kunne være svært for ham. I ved fra jer selv, hvor svært det kan være at sove ude, - vi sover som regel bedst derhjemme og det er meget anderledes at sove på landet end at sove i byen. Så han skal også have tid til at vænne sig til det.
I kan overveje om han kunne have glæde af en spilledåse eller måske en CD der spiller lidt sagte beroligende musik, for at se om det ville gøre at han i en periode sov bedre .. det kan nogle gange være et forsøg værd og så kan I stille og roligt trappe nødvendigheden af dette ud :)
En puttebamse kan være en rigtig god idé at introducere nu. Den kan berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen og på sigt blive en substitut for jer. Børn er netop ofte mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig :)
Ammestop er kun en lille del af det hele og måske skyldes jeres problemer slet ikke den ene amning. Det afhænger som sagt helt af, hvorvidt jeres dreng falder i søvn med brystet eller ej. Det vil være helt okay at han ammes, hvis I så efterfølgende putter ham, sidder hos ham, læser godnathistorie eller lignende og han der får sin puttebamse osv. så han ikke forbinder brystet med at sove :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske