Svar: Hvor meget skal min dreng spise?
22. november 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Sarah
Når børn bliver 8 måneder, så kan de begynde at spise næsten som vi andre og din dreng må få stort set alt :)
Det vil være rigtig godt at du nu begynder at give ham mad med mere bid, mad i større stykker som han selv kan sidde med og gumle på og også mad i små hapsere, som han kan øve sig i at spise med fingrene. I begyndelsen vil han spise med 3 fingre - tommel, pege og langefinger, men stille og roligt vil han lære at spise med tommel og pegefinger, det der også hedder pincetgreb.
Han skal stadig også have grød og mos, som du stadig skal energiberige ekstra ved at bruge mælk og også tilsætte ekstra fedtstof og det er netop vigtigt at du søger for at han fyldes lidt ekstra op med skemad, fordi det at spise mad i stykker, kræver stor koncentration af ham og han risikerer ikke at spise helt nok.
Det er ikke fordi han behøver spise særligt store mængder, nogle børn spiser meget og andre mindre. Det vigtigste er at han spiser lidt og tit. Nogle gange vil han måske kunne spise 1½ dl grød eller mos andre gange vil han kun spise ½ dl fordi han så ved siden af spiser lidt brødhapsere eller lignende og det er helt fint :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød eller fuldkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (vitaminer), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12.30-13: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med grøntsagsmos af ske. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30-17: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, evt. lidt grød eller lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 19: Familiemad, børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefilet, fiskefrikadeller, lasagne, frikadeller osv. Der skal igen være mad i stykker, mad som skal spise med fingrene eller med gaffel og der skal også være mos. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg flyttet formiddagsflasken til en middagsflaske i stedet, hvis du synes det fungerer bedre for jer, at den ligger om formiddagen, så er det helt fint. Når jeg vælger at lægge den inden middagsluren, så er det dog for at sikre bedre appetit til frokost :)
Du kan også se at jeg anbefaler flaske aften og sen aften. Din dreng har brug for ca 600ml mme dagligt med den alder han har og dette dækkes bedst ind ved at give flaske 3 gange dagligt og disse flasker ligger mest hensigtsmæssigt aften og sen aften og inden middagslur ...
De 600ml mme dagligt er med til at sikre ham jern og kalk og også væske ... :) Hvis han ikke drikker mere end 220 ml mme dagligt, så bør han få jern og kalktilskud og det skal du tale med jeres læge om :)
De meget proteinholdige mælkeprodukter som ymer, ylette og kvark bør han ikke få før efter 1 års alderen. Honning bør han heller ikke få, rosiner kun i lille mængde .. Der er nogle få fødevarer, som du skal være opmærksom på.
Jeg vil anbefale dig at købe min nyeste bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, madplaner / dagsplaner måned for måned og bagest i bogens register kan du finde næsten alt og slå op, når der er en fødevare du er i tvivl om, hvorvidt han må få :)
Fortsat held og lykke og god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske