Svar: Ked af det ved putning til natten
21. november 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Jeanne
Dejligt at høre at I har fået en lille pige mere, stort tillykke med det - og velkommen tilbage :)
Det lyder som om at jeres lillesøster er kommet godt igang med skemaden og nu hvor hun er 6 måneder, vil det være rigtig godt at du begynder at variere hendes indtag mere, giver hende mad i hånden, flere mellemmåltider, kød, fisk, grovere grødtyper osv.
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis hun kunne få mælk 5 gange i døgnet og at det ville være godt, hvis flaskerne ikke alle ligger sidst på dagen - som du beskriver et får hun første flaske kl 15.30 hvis hun vil have den og mellem kl 03.30 og 15.30 får hun slet ikke mælk ... Jeg vil anbefale jer en lidt anden rytme, også for at hun ikke bliver for proppet sidst på dagen og måske derfor bliver ked af det, urolig, evt. afviser flaske osv. fordi det hele simpelthen bliver for meget for hende:)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Nat/Meget tidlig morgen 03.30: Flaske og sover videre
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur - normalt ville jeg anbefale flaske her indtil 7 måneders alderen ...
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes itl middagslur ca kl 13. Jeg anbefaler altid flaske at sove på til middagsluren.
Eftermiddag 15.30-16: Evt. flaske og kan også tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, igen suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 22: Flaske og sover videre til hun viser behov for flaske igen.
Jeg tænker at det vil være rigtig godt med en nogenlunde fast plan for dagen, med mad der udfordrer hende mere både fysisk og mentalt. Jeg tænker som sagt også at flaskeindtaget bør fordeles mere jævnligt ud over døgnet og at det kan påvirke hendes rytme og evne til at overgive sig til søvnen om aftenen. Tingene hænger jo ofte sammen :)
Du fortæller "at gang imellem falder hun i søvn på armen, imens hun får flaske og så kan jeg lægge hende i seng, uden problemer". Jeg tænker at det er helt naturligt at hun skal have flaske som en del af sit putteritual og at det er helt okay, hvis hun en gang imellem næsten falder i søvn med flasken. Det der er vigtigt er at hun på sigt lærer at sove, uden at have flasken i munden, men det betyder ikke at hun skal lægges vågen i seng, hun skal derimod være helt døsig og lige ved at falde i søvn, når hun bliver puttet.
Du kan også med fordel vælge at give hende flaske i sengen, hvor du ønsker hun skal sove, så hun ikke oplever et skift mellem at få flaske og være i favn og så komme i seng, men så det hele foregår et sted. Det er her dog vigtigt at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger fladt og spiser af flasken - også fordi storesøster har mange øreproblemer, så er det vigtigt at du er opmærksom på at lillesøster ikke bør ligge fladt og drikke mælk. Du kan elevere hovedgærdet ved at komme en pude ind under madrassen i hovedenden.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske