Svar: Min datter vil ikke tage brystet, hvad gør jeg?
7. juli 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Børn har omkring 12 ugers alderen det man kalder for appetitspring, hvilket betyder at de nu er ved at være så store at de har behov for ekstra mad. Ved at melde sig hyppigere, være mere urolige og grædende bliver de lagt mere til, hvorved der så kommer mere mælk.
Når barnet sutter tager det lidt tid før nedløbsrefleksen virker og mælken løber. Jeg kunne forestille mig, at din datter har været så sulten, at hun ikke har kunne vente på, at mælken skulle løbe. Samtidig har du så givet hende på flaske, hvor mælken løber hurtigere.
Det er hårdere og kræver mere energi fra din datters side at arbejde ved brystet. Nogle børn mestrer fint både at få bryst og flaske mens andre børn hurtigt vænner sig til flasken og på grund af det hårde arbejde så fravælger brystet.
Det kan godt være svært at få hende til at tage brystet igen og det kræver stor tålmodighed og ro fra din side. Hvis du fortsætter med udmalkning, så der er mælk at få, er det dog ikke umuligt.
Du kan være heldig at du til at begynde med kan give hende lidt mælk på flaske, så hun ikke er alt for sulten og derfor gerne vil tage brystet. Du kan også prøve at begynde med udmalkning, så mælken kommer godt igang med at løbe, hvorefter du lægger din datter til. Malkemaskinen har også den fordel at den hiver vorten langt frem, hvorved hun måske kan få fat uden brug af brik.
Hvis du har tendens til at amme i en bestemt stilling kan du med fordel forsøge at bryde mønsteret ved at bruge en anden stilling. Enten ligge dig ned med hende eller amme hende, hvor hun ligger placeret bagud under din arm,- det der kaldes indianer- eller tvillingestilling.
Hvis det går helt i koks, så fortsæt med at malke ud og giv hende flasken. Der er ingen idé i at I sidder og kæmper unødigt og bliver trætte og kede af det begge to. Det er jo trods alt stadig din mælk hun får.
Held og lykke med det. Håber du fik hurtigt nok svar.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske