Svar: Vågner så ofte om aftenen han fordi han er sulten?
21. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære S og M´s mor
Der kan bestemt være en sammenhæng mellem jeres drengs sparsomme indtag af mad og hans søgning mod brystet og behov for hyppig amning. Og det virker også den modsatte vej - at når han søger brystet meget, så er lysten / appetitten til anden mad ikke særlig stor, fordi han bliver for mæt i mælk.
Der spiller også ind, at han lyder til at forbinde brystet med det at skulle sove og at I derfor skal arbejde bevidst på, at få ændret denne vane. Han kunne godt have det jeg kalder for et søvnassociationsproblem, som handler om, at han forbinder brystet med at falde i søvn. Det er derfor vigtigt at han nu lærer at sove uden denne afhængighed og det føste du skal gøre er at lære ham det om dagen.
I første omgang skal han lære at sove uden at få brystet om formiddagen, i stedet skal han her have et mellemmåltid og han skal også lære at undvære brystet om eftermiddagen, så han spiser mellemmåltid der også :)
Han har brug for 4 amninger i døgnet med den alder han har nu. Hvis du ammer tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften så sikrer du ham både mælk og væske, men sikrer samtidig også bedre plads i maven til rigtig mad og får derved øget hans appetit og lyst til at spise.
Og ja - det er vigtigt at han får andet end mælk med den alder han har, både fordi han næringsmæssigt har behov for andet, men også fordi han netop nu stadig har en naturlig lyst til at putte i munden og smage på ting - og det skal du udnytte. Hvis du ikke får udnyttet dette, så risikerer du at det bliver sværere at få ham til at spise og at han ikke vil spise varieret nok. Jo mere du kan give ham nu, jo mere varieret du kan få ham igang netop nu, jo bedre er det, også i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen. Netop 7-8 måneders alderen er et meget vigtigt tidspunkt at udnytte, når det kommer til mad og til at lære at spise og det skal helst ikke forpasses :)
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover evt. videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur og skal ikke ammes først - sæt ham i stedet op i barnevognen og kør ham en tur og læg ham først ned, når han tydeligt er parat til at skulle sove.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med jeres mad, det kan være risretter af forskellige slags, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Får en kartoffelbåd i hånden, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig
Det er vigtigt at du nu kun ammer ham de 4 gange i døgnet og at du forsøger at holde fast i en helt fast plan for dagen - faste tidspunkter for skemad, mad i hånden, bryst og søvn. Netop for at give plads til begge dele. Og det er en rigtig god idé at du giver ham mad i hånden til hvert måltid og så følger efter med skemaden derefter.
Du skal ikke fokusere så meget på mængden, det er bedre at han spiser 1/2 dl flere gange dagligt end at han spiser 1 dl. på en gang. Det er vigtigt med den faste plan og rytme og de små hyppige måltider.
Du må også gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, så han får lidt af begge dele og så mere og mere af jeres mad, der smager af noget og som også udfordrer ham. Det er også vigtigt at du f.eks. om aftenen giver ham mad, som han kan se at du også selv spiser :)
Jeres dreng søger sandsynligvis brystet ekstra fordi han er sulten, men også fordi han forbinder brystet med at skulle sove og ikke er i stand til at skifte søvnfase uden brystet i munden. Dette er du nødt til at lære ham og i første omgang skal han som sagt lære at sove uden brystet om formiddagen og lære at undvære det om eftermiddagen.
Når du ammer ham og derefter putter ham, så er det vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men at du trækker brystet til dig lige der, hvor han stadig kikker på dig, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Han skal altså lægges i seng, hvor han tydeligt er fyldt godt op med mælk og er lige ved at falde i søvn, men lige når at registrere at brystet ikke er der og stadig med kærtegn og nærhed, kan sove videre.
Når du giver flaske om aftenen, så giv ham flasken i sengen, hvor han skal sove, så han ikke starter med at være i din favn og skal opleve dette skift, men så han kan få lov til at falde i søvn, hvor du ønsker han skal sove. Og igen, sikre at flaske trækkes ud af munden lige inden han sover, så han ikke er afhængig af denne heller, for at kunne sove :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske