Svar: Langvarigt skrigeri om natten
21. november 2011
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Det lyder voldsomt det du fortæller og det lyder næsten som om at hun kan have ondt. Det kunne derfor være en idé at få undersøgt om hun har ondt i ørerne eller måske er ved at få tænder eller andet, som gør at hun pludselig vækkes af smerte.
Det kunne dog også minde lidt om et anfald af natteskræk det du fortæller. Natteskræk er ikke det samme som mareridt og det er vigtigt at kende forskel på disse to ting.
Når vi sover skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt, og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men har man natteskræk, så har man en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil ofte vågne med et skrig, barnet vil sætte sig op, det vil ofte sidde med åbne øjne og umiddelbart kan man godt tro at barnet er vågen, men barnet sover. Gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd og barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Når man forsøger at berolige et barn med natteskræk, så bliver man ofte skubbet væk, barnet registrerer ikke at man er der for at hjælpe, men bliver snarere irriteret over at man forsøger at hjælpe det. Det virker ofte meget skræmmende for forældre, netop fordi man jo gerne vil trøste sit barn, når man oplever det græde og reagere så voldsomt og man så ikke kan få lov .. det er svært :)
Natteskræk opstår ofte også først på natten, hvor mareridt ofte først kommer hen mod morgenstunden.
De fleste børn er ældre - omkring 1½ år når natteskræk først rigtigt begynder men børn kan sagtens få anfald af natteskræk før og det kan ikke udelukkes, at det er det I oplever hos jer.
Det bedste I kan gøre er at få hende videre i søvnen, for hvis hun har natteskræk, så sover hun og er ikke bevidst om, hvad der sker. Derfor er det som udgangspunkt godt, hvis man kan udgå at tænde lys, undgå at tale for meget, men i stedet lægge hende ned, berolige med hænder, dynen på igen osv. så hun lulles videre i søvnen og får skiftet søvnfase og derefter sover videre.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske